Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Grote steden verboden voor 'oude' auto's
Zeg dat dan meteen!
Antwoord
Rubicon schreef:Het probleem met LPG is dat het helemaal niet zuinig is. Het normale verbruik van een auto stijgt redelijk veel wanneer er op LPG gereden wordt, dat is de redenering die achter die hoge taksen en de weigerachtige houding t.o.v. LPG promoten zit. Dat LPG veel schoner is, is hieraan gewoon ondergeschikt gemaakt. Het gaat niet alleen om het vervuilende / schone karakter van brandstoffen, maar tevens om de dreigende uitputting ervan. LPG is en blijft (gebaseerd op) een fossiele, uitputtende brandstof en daar zit 'm het probleem.

Maar maakt niet weg dat ik zelf ook voor LPG pleit hoor !! Wink

En toch gaat dat ook niet zonder meer op.
Onze andere auto, een Bora TDI is verdomd zuinig: 1op21 is goed haalbaar. Een Prius wordt geprezen om eenzelfde verbruik!
Maar die is vies, want diesel. Maar diesel is wel zuinig, gerekend per liter.
ondanks dat het 137g CO2/km is, op zich niet verkeerd voor een middenklasser van 8 jaar oud.

dan nog iets: waarom wordt altijd alles per liter uitgedrukt?
De energiedichtheid van diesel is hoger dabn benzine is hoger dan LPG.
Vandaar de toename in gebruik, er zit gewoon minder energie in die liter.

Dus om nou te zeggen dat het verbruik toeneemt, omdat er meer in moet, maar met lagere dichtheid, tja.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
snap btw ook niets van het feit dat LPG ( een "schone"brandstof) extra belast wordt met accijnzen en btw enz., om nog maar te zwijgen van de DUBBELE wegenbelasting tov. benzine.
als ze het LPG gebruik nu eens stimuleren, is de uitstoot ook een stuk beter, en het milieu vaart er wel bij.
maar ja, een liter LPG kost +/- €0.60, en benzine €1.50, dus melkkoeien :-\ :-\
en wat dachten jullie van BROMMERS :Smile, die hebben pas een uitstoot :Smile :Smile :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
PP! schreef:en wat dachten jullie van BROMMERS :Smile, die hebben pas een uitstoot :Smile :Smile :-\

en een hoop lawaai!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
LPG is een schone brandstof, maar valt onder de huisbrandolie/butagas belasting, erg weinig dus. Daarom is dit gecompenseerd dmv de wegenbelasting. Mag van mijn part ook best wat lager.

LPG verbrandt veel beter dan benzine, want het mengt als gas veel gemakkelijk met lucht dan fijne benzinedruppeltjes, dus minder koolwaterstoffen en CO (allebei in weze slecht verbrande benzine), maar heter, dus wat meer NOx. Geen fijn stof.

In liters verbruikt een LPG auto meer, maar in CO2 minder, en daar gaat het uiteindelijk om in de broeikasgasdiscussie. LPG "bevat" veel minder CO2 per liter: 1,6 kg, tegen benzine: 2,4 kg (dat heeft te maken met de verhouding waterstof/koolstof van de moleculen, geloof me). Zodoende maakt een Volvo 200 g/km op LPG (1:8) en 240 g/km op benzine (1:10).

Ik denk dat je brandstofverbruik het best in megajoules per km (MJ/km) kan meten om verschillen in energiedichtheid van LPG, benzine en diesel te vermijden, dan komt de typische LPG 240 B230F op 3,25, een 1.6 16V HDI Peugeot 407 op 2, een 1.1 benzine Suzuki Alto op 1,4.
Of beter nog, in potten pindakaas: 100 gram pindakaas bevat 2,6 MJ, dus met een grote pot pindakaas van AH kan de Alto bijna 12 km rijden!!! Wel zelf smeren.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
nou, LPG heeft wel degelijk hoge accijns, want het is tenslotte een BIJ/AFVAL product van de zoveelste trap van raffinage.
kosten zijn dus nihil, maar verkoop is wel degelijk onderhevig van accijnzen.
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Zie hier een toelichting op de prijsopbouw van benzine, diesel en lpg.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/_unique/_co...kopere+LPG
Antwoord
je vergeet de BTW & het kwartje van Kok Tongue
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
Ja, ok, BTW zit op alle brandstoffen, en waar het kwartje van Kok gebleven is weet niemand meer. Het ging mij om het accijns verhaal. LPG is goedkoop omdat het oorspronkelijk uit een andere accijnsklasse komt dan benzine en diesel.

Als je de kostprijs kon vinden zouden LPG, diesel en benzine ws. even duur zijn, zo rond de 40-50 cent/liter. Amerikaanse prijzen zeg maar.
Antwoord
Ik vind het allemaal Bullshit dat gezeik met het milieu. Hoelang doen we de diverse metingen ivm lucht ed? en hoelang bestaat de aarde al?
Idd +-150jaar tegenover miljoenen...
Laatst een reportage gezien en daar deden ze een onderzoek in de dode zee, dit was vroeger zoet water en is nu zout, conclusie: al eerder zijn de poolkappen gesmolten en hierdoor is er zout water in de dode zee terecht gekomen... en zo zijn er nog een heel aantal onderzoeken die "bewijzen" dat het een normale verandering van het klimaat is en dat we ons eigenlijk weinig zorgen moeten maken. Volgens mij was Nederlands meest vooraanstaand klimaatoloog ook van deze mening. Natuurlijk is door de mens een bepaalde schade aan het milieu toegebracht en natuurlijk moeten we een beetje bewust gaan leven maar het is mensen eigen dat zodra men aan z'n centen/bezit gaat zitten dat hij/zij opstaat. Er zijn mensen die hoog van de toren blazen dat ze milieubewust bezig zijn maar stappen wel op een low-budget vliegtuig om op vakantie te gaan... daar gaan al hun "goede" bedoelingen, beetje hypocriet niet?

Over hypocriet: deze week was hier in België het smog alarm: op bepaalde snelwegen mocht je niet harder als 90. Leuk voor mij want ik weet waar ze gaan controleren en kan dus lekker 120 over secundaire wegen kachelen :Smile en om het plaatje leuker te maken, kerncentrales worden gezien als grote vervuilers en is gevaarlijk laten we dan maar de STEENKOOL centrales lekker openhouden... ??? (ja steenkool dat zwarte goedje dat bij oma de kachel inging en waar uit de schoorsteen die mooie zwart/grijze rook kwam, dat goedje waar menig mens in Belgisch Limburg stoflong aan heeft overgehouden)

Nu ben ik zelf toch wel een beetje bezig om een beetje rekening te houden met het verbuik van electra ed maar dat is puur voor de eigen portemonnee. Laat mij maar lekker voor de rest het milieu verzieken met m'n "grote veel verbruikende auto's" de dag dat ze mij een auto kunnen aanbieden tegen dezelfde prijs met dezelfde charmes, comfort, gebruiksvriendelijkheid en vormgeving en die voldoet aan "hun" voorwaarden zal ik er over nadenken om over te stappen. Maar aangezien ze dat niet kunnen heb ik niks te vrezen.
Ze moeten blij zijn dat er nog mensen zijn die hun geld en energie in oudere auto's steken, het brengt tenminste een beetje "kleur" op de weg. Ik kan best begrijpen dat ze pakweg zo'n afgetrapt golfje van de weg willen halen en uit de stad willen mijden maar hiermee pakken ze ook de goed bedoelende autofreaks aan.
Laten ze met andere goede voorstellen komen... wat zeg je? geef zelf dan eens een voorstel? ok geen probleem:

http://www.phl.be/PHL/studenten/algemeen/carpoolen.asp

Gisteren van start gegaan, een voorstel van studenten uitgevoerd door studenten, laat nu de overheid maar eens komen met hun goede voorstellen

Mvg Sander
245 GL => B230F  aka De Rooie

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Advies - auto leasen prive rosalietideman89 2 1.401 7 June 2023, 22:11
Laatste bericht: BartJu
  Auto verkopen of niet. KennOne 15 16.230 7 November 2022, 17:20
Laatste bericht: Thijs69
  Naafkapjes voor 240 Eiker velgen HD 240 1 1.833 17 May 2022, 19:37
Laatste bericht: skidje
Question Kosten onderhoud Volvo 240 | Als 1e auto GijsDeBeun 10 9.468 8 June 2021, 23:55
Laatste bericht: Volvo240
  Goed om nog te weten en te regelen voor de stalling. hugo 10 8.354 22 November 2020, 11:01
Laatste bericht: Grey240Polar
  Grote brand bij Volvo Marans Bostel 5 5.824 19 November 2019, 19:39
Laatste bericht: Grey240Polar
  Zenuwachtig voor de C70... SaddieN 0 2.258 21 April 2019, 09:35
Laatste bericht: SaddieN
  Hoeveel oude Volvo's zijn er nog? LoekS 11 11.242 22 June 2018, 22:29
Laatste bericht: Nicolaas H
  Auto uit zweden importeren volzuki 31 47.311 15 December 2017, 10:38
Laatste bericht: Jerry
  Slopen voor onderdelen, en dan? Frank&Frida 4 5.618 25 October 2016, 08:01
Laatste bericht: asterix

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)