Topics: 22
ik moet zeggen dat mijn 240 bijzonder wijnig onderhoud nodig heeft. sinds ike m in de vaart heb 30.000 km geleden wel een grote beurt gehad met remslangen+schijven+blokken+alle olien+koppeling+wat bussen+distributieriem+ontsteking+v-snaren+accu+reflectoren+vanalles die beurt was duur, toen heb ik maar weinig zelf gedaan (tijdgebrek en onder druk van ouders).
verder behalve alles dat ik leuk vond om te doen als enige een paar busjes en paar kogelkoppen (was allemaal nog origineel!), pcv-box, sealtje, en wat kleine dingetjes fixen zoals af en toe een doorgesleten kabel of relais opnieuw solderen, verder eigenlijk niets dus behalve olie verversen.
Als je een keer een 240 goed aanpakt (in mijn geval 1000+/- euro aan onderdelen) dan heb je er echt jaren probleemloos rijplezier van, en die Km's die je rijd zijn dan ook zuiniger en fijner (jaja opendeurenkunde).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 84
Afschrijving, wou ik net zeggen. De lease prijs is een redelijke benadering van de kosten van een nieuwe Volvo in de eerste jaren, dus 500-700 euro/maand. Hoppa.
Om voordelig te rijden heb je aan een late 240 met bestaande LPG installatie genoeg, vanaf 9000 km/j. Ik zit nog steeds te wachten op de grote reparatie. Duurste onderdeel tot nu was een brandstofdrukregelaar, 114 euro bij de dealer, en dat voor een auto van 500 euro (alweer 40.000 km mee gereden).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
PP! schreef:weet het niet hoor, maar als je Citaat:.. Nu een Megane station, 55000km nu mee gereden en alleen nog maar een compleet nieuw stuurhuis gehad,...
en je accepteerd dat : : : :
ben aan m'n 14-of 15 Volvo toe inmiddels , en pas 1 keer bij de hand gehad, let wel,na 280.000km!!! en 18 jaar oud 
Gelukkig zijn/ waren beide liesauto's. En dat ik het mee vind vallen is omdat ik het vergelijk met z'n voorganger de Peu,... ;D Oja en dat van die stuurhuis, dat gebeurde bij zo'n beetje 30000 km.
Maw nieuwe auto's zijn geen garantie dat je er nooit wat mee hebt,.... En je kan er zelf bijna nix meer aan sleutelen, ben je dus gelijk ook je hobby kwijt,... :-\
Topics: 84
En over de auto zelf:
Comfort: doordacht ontwerp, lekker ruim, ruim zicht op de enorme motorkap en de wereld om je heen, beetje windgeruis vooral de oudere types, estate rammelt wat meer als de sedan maar alles past erin. Te weinig bergruimte voor pennen, zonnebrillen, parkeerschijven, ijskrabbers e.d.
Wegligging: in vergelijking met elke moderne auto een haren-ten-berge rijzende ervaring, langzaam, slingert en deint als een Amerikaan, achterwielaangedreven maar wel met onderstuur dus voor en achter onstabiel, ballonbanden, en ondanks dit alles nauwelijks van de weg te krijgen. Draait superkort.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 42
je vergeet de uitstraling:
Gebutst of perfect onderhouden & strak in de lak, maakt niet uit, is hoe dan ook een cultbak van minimaal 15 jaar oud, en je kunt er waar dan ook mee voor de dag komen, sterker nog, je krijgt zomaar voorrang bij invoegen ed. je rijdt niet voor niets in een Tank 
al vergeet ik dat wel eens als ik in een ander auto rijd :-\
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Topics: 38
Postma 245 GL schreef:@Ruuds70
Maar ook ik spreek uit ervaring,...
Hebben een nieuwe Peu 206SW gehad je wilt niet weten wat voor ellende we daar mee gehad hebben,... waterpomp, 3x startmotor, dynamo, rondom nieuwe deurrubbers wat elektrisch geneuzel al met al 8x weggesleept,.... Nu een Megane station, 55000km nu mee gereden en alleen nog maar een compleet nieuw stuurhuis gehad,...
Ben wel van mening dat wanneer je klassieker gewoon regelmatig z'n onderhoudt geeft en alles een beetje bijhoudt, de kosten hiervan binnen de perken kunnen blijven.
Maar Ruud, verder heb je wel gelijk, wil je echt goedkoop rijden koop dan geen klassieker. En al helemaal geen Volvo k'kan namelijk wel goedkopere opties bedenken :-\
Goed punt van PP verder, wanneer je kosten per km wil berekenen dan hoort hier de afschrijving ook bij. Probeer volgende excel maar eens in te vullen:
http://www.microsoft.com/netherlands/ond..._auto.aspx
Verder moet je gewoon ook een beetje geluk hebben 
Voordat het een welles nietes spelletje wordt;
als je het zo bekijkt heb je natuurlijk helemaal gelijk.
Een excelletje in elkaar schroeven waar alle kosten in staan kan ik zelf en is daarmee ook de basis voor mijn beweringen, maar goed dat ik dat naast mijn volvo's ook toepas voor de peugeot 306 cabrio, die inmiddels alvast een dikke 120.000km heeft gedraaid. Ik mag me wel uitzonderlijk gelukkig prijzen als ik zie welke minimale kosten ik hieraan heb (net als aan mijn S70)
groetjes
Ruud
In nature there are neither rewards nor punishments; there are consequences. (R.G. Ingersoll)
Topics: 22
Marc1970 schreef:En over de auto zelf:
Comfort: doordacht ontwerp, lekker ruim, ruim zicht op de enorme motorkap en de wereld om je heen, beetje windgeruis vooral de oudere types, estate rammelt wat meer als de sedan maar alles past erin. Te weinig bergruimte voor pennen, zonnebrillen, parkeerschijven, ijskrabbers e.d.
Wegligging: in vergelijking met elke moderne auto een haren-ten-berge rijzende ervaring, langzaam, slingert en deint als een Amerikaan, achterwielaangedreven maar wel met onderstuur dus voor en achter onstabiel, ballonbanden, en ondanks dit alles nauwelijks van de weg te krijgen. Draait superkort. klopt over de wegligging, maar ik blijf erbij, steek 300 euro in 15" wielen, goede schokbrekers (200-300), wat achterstallig gedoe (200) en het is in ieder geval al een heeel stuk stabieler. om het een echte bochtenridder te maken is meer werk nodig maar stabiel is is in ieder geval al snel.
moderne volvo's hebben ook erg weinig bergruimte voor van die onzin als ijskrabbers enzo. gewoon startverwarming nemen haha. als je veel opbergruimte wil moet je een gezellige gezinsauto kopen van bij voorkeur een frans merk
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Topics: 107
Jw240 schreef:klopt over de wegligging, maar ik blijf erbij, steek 300 euro in 15" wielen, goede schokbrekers (200-300), wat achterstallig gedoe (200) en het is in ieder geval al een heeel stuk stabieler. om het een echte bochtenridder te maken is meer werk nodig maar stabiel is is in ieder geval al snel.
Het kan ook goedkoper: de 175/14 banden vervangen door 195/70 14.
Een wereld van verschil voor de wegligging.
Topics: 3
nou, ik heb een hele discussie ontketend geloof ik
zoals ik eerder al zei hebben we vroeger ook een 245 gehad, een 2.1 met mechanische injectie, die liet ons tot op hoge leeftijd nooit staan, hij begon alleen steeds meer te zuipen (1 op 5) dat was ook de reden dat mn pa m weg deed. toen was hij 17 jr oud
ik heb inderdaad in zweden een paar mooie zien staan, voor een drolprijs, kij maar is op http://www.blocket.se of http://www.allanonser.se
ik rij ongeveer 25 minuten heen en terug naar mijn werk dus een beetje teruggang in comfort is dan wel overheen te stappen
Topics: 15
Het allerbelangrijkste in het dagelijks rijden van een oude wagen is dit:
Kun je er mee omgaan dat er eventueel wat vaker een storing is? En weet je hoe je dan moet handelen? Want bij oude wagens weet de eigenaar vaak meer dan het lokale garage bedrijf. De auto gewoon goed onderhouden scheelt heel veel gedoe.
Je hoeft het werk niet zelf te kunnen uitvoeren, als je maar weet wie dat wel kan doen en waar je onderdelen kunt kopen.
Een reeel budget hebben voorkomt ook narigheid.
Ja, een 240 is goedkoper in basis in een WA verzekering. Maar als je > 10000km rijdt per jaar dan voldoet een oldtimer verkering niet. Dan moet je ook gewoon verzekeren, met eventueel de meerkosten van een erkende taxatie.
Goedkoop mag nooit het argument zijn om klassiek te rijden.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
|