Berichten: 221
Topics: 28
Lid sinds: Aug 2006
He naam genoot, op zich helemaal mee eens met je verhaal, alleen als de poolkappen smelten schijnt er een soort nieuwe ijstijd te komen(wet van behoud van energie) en zit ik hier op de Utrechtse Heuvelrug ineens met 10 meter ijs in mijn tuin. Dan wil zelfs mijn trouwe zweed niet meer starten.
Komt die ijstijd niet en het water wel, dan pak ik mijn eend en ga ik toeren langs de boulevard.
Utreg aan ZEE.
Gr Sander
245 USA 1982 + <br />Eend uit 1982
Berichten: 644
Topics: 8
Lid sinds: Aug 2007
Hier kan ik me totaal in vinden. Prachtig geformuleerd[quote=simplicity ]
Ik vind het allemaal Bullshit dat gezeik met het milieu. Hoelang doen we de diverse metingen ivm lucht ed? en hoelang bestaat de aarde al?
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
simplicity schreef:Ik vind het allemaal Bullshit dat gezeik met het milieu. Hoelang doen we de diverse metingen ivm lucht ed? en hoelang bestaat de aarde al?
Het ligt iets ingewikkelder hoor. de metingen doen we inderdaad nog niet zo lang.
Maar je kunt wel verder terug in de tijd meten, bv in het poolijs, en groendlagen. Als je morgen de boom in je tuin omzaagt kun je aan de jaarringen ook zien hoe oud ie was, al stioond ie er al toen je er voor het eerst kwam.
En de aarde bestaat miljoenen jaren. En langer.
Maar de aarde is zoals ie nu is, mede omdat een hoop energie opgeslagen is in de vorm van plantenresten die nu olie, gas en steenkool vormen. Daarnaast haalde dat een hoop koolstof uit de atmosfeer, en de oceaan. Belangrijk, want anders was het nu fors warmer, konden wij nu niet ademen (wegens minder zuurstof en meer CO2).
Als we dat nu in de sinds een kleine 150 jaar steeds sneller gaan opstoken, dan komt die energie alsnog vrij, en ook al die CO2.
Beetje alsof je je huis verwarmt door het in de fik te steken. Opkorte termijn slim: je krijgt een hoop energie, maar ook rook. Nu kun je die wegventileren.
Probleem met de aarde is dat ventileren moeilijker wordt, en je het probleem niet zo snel ziet omdat het 'huis' zo groot is.
Al met al is milieu dus wel belangrijk, het is immers waar je in woont, en verhuizen is (nog) geen optie.
Het probleem van milieumaatregelen is echter dat ze de burger vooral geld moeten kosten, en dus de staat moeten opbrengen.
Verdedigbaar MITS het eerlijk gebeurt, en het milieu er iets aan heeft.
En dat geldt dus bjina nooit!
Samenvatting: milieu is belangrijk, en moeten we eigenlijk wel serieus nemen. Maar alle milieu-maatregelen werken niet of averachts, en zijn pure geldklopperij en oneerlijk. En de plannen van Amsterdam slaan nergens op, weer het bewijs dat het geld moet opleveren zonder ander doel.
PS: ben geen Al Gore adept, rij geen Prius en zo. Rij zelf ook een belastingvrije, schone, maar onzuinige 245 op LPG. Dus vooral oude,auto's goed op de weghouden hoor!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 4.339
Topics: 256
Lid sinds: Mar 2005
Al kom ik zelden in Amsterdam...weer een aanleiding om een 93er Polar aan te schaffen! :-)
(Mijn zwager woont in Amsterdam en rijdt een 90er sedan...zal hem vast vragen hem aan mij te verkopen :-))
was dat niet een Amsterdams spreekwoord: elk nadeel heb z'n voordeel? :-)
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Is trouwens wel eens onderzocht in hoeverre de productie van een nieuwe auto belastend is voor het milieu??
Het lijkt mij dat iemand die een oldtimer 245 op lpg rijdt milieuvriendelijker bezig is dan iemand die om de paar jaar een nieuwe auto koopt of zie ik dat verkeerd?
Amsterdam geeft ieder die zijn auto van voor 1992 opruimt een slooppremie, heb ik begrepen. En dan?
Gaan die mensen weer een nieuwe of iets jongere gebruikte auto kopen ;D
Van de andere kant: "ieder nadeel hep z'n voordeel". Er zullen straks een hoop mooie oldtimers uit Amsterdam tegelijkertijd op de markt komen wat de prijs zal drukken
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Heb ik een tijdje terug naar zitten zoeken, slechts een enkel getal, 20 ton CO2/auto, gevonden. Produktie van een ton staalplaat kost 1,9 ton CO2, een ton aluminium 4,5 ton, waar de rest gebleven is geen idee.
300.000 km rijden op LPG is 60 ton CO2. Op zich wel de moeite om even te doen van een auto.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.555
Topics: 42
Lid sinds: Jan 2007
en idd., zoals ik al zei/dacht, klik
Citaat:AMSTERDAM - Wethouder Tjeerd Herrema (Verkeer) doet er verstandig aan om oude auto's die niet al te vies zijn, straks toch toe te laten tot de stad binnen de ring.
In dat geval hoeft hij niet te vrezen - zoals minister Camiel Eurlings voorziet - dat de rechter hem terugfluit.
Dat zegt universitair hoofddocent bestuursrecht Hans Peters van de Universiteit van Tilburg. Als de gemeente genoeg ruimte laat voor uitzonderingen op de regel dat auto's van voor 1992 straks de stad niet meer in mogen, zal de milieuzone volgens hem vermoedelijk standhouden voor de rechter.
Herrema moet een oplossing verzinnen voor de 'kruimelgevallen', zoals Peters dat noemt. Het zal er straks op aankomen hoeveel kleinere, oude auto's die ook schoon zijn, uit de stad worden geweerd. ''Als die groep twintig procent uitmaakt van het totaal aantal oude auto's die uit de stad moeten blijven, tast dat de begrenzing aan. Als het maar om ÃÃn procent gaat, is dat gevaar veel kleiner.''
Peters: ''De rechter zal zich afvragen: deugt dat beleid? Is het willekeurig, of zorgvuldig en redelijk tot stand gekomen? Een jaartal is per definitie onredelijk, maar kan ook heel plausibel worden, als de gemeente kan laten zien dat de begrenzing eerlijk is en niet door een worp met de dobbelsteen tot stand gekomen.''
De grens is geen nattevingerwerk geweest: Herrema is tot de grens van 1992 gekomen omdat dat jaar de eerste Europese norm voor de uitstoot van auto's van kracht werd. ''Als de gemeente grosso modo de grens op 1992 stelt en daarbij een ontheffing regelt voor de kleine autootjes, dan zie ik nog niet op voorhand gebeuren dat de rechter ze terugfluit,'' zegt Peters.
Een al te rigide grens per 1992 duidt op willekeur, zegt ook de in verkeersrecht gespecialiseerde Amsterdamse advocaat Frits Mekke. ''Van die mooie oude Volvo's die in de jaren zeventig al netjes met een katalysator rondreden, zouden wat mij betreft best een zaak hebben,'' zegt hij.
Hij kan bijna niet wachten om bij de rechter de ban te breken voor een oude auto. ''Het getuigt van vooringenomenheid om te stellen dat oude auto's vies zijn en om nieuwe auto's zomaar vrij baan te geven.''
Minister Camiel Eurlings (Verkeer) liet zich donderdag in de Tweede Kamer ongemeen kritisch uit over dit Amsterdamse plan, dat de luchtkwaliteit ten goede moet komen. Hij sprak van 'een kwetsbaar besluit' en voorspelde dat de rechter 'zich wel eens negatief zou kunnen uitspreken over zo'n maatregel'.
Overigens kan Eurlings volgens Peters ook zelf ingrijpen als elke gemeente zijn eigen milieuzone instelt en automobilisten geconfronteerd dreigen te worden met een 'lappendeken' van regels.
Eurlings zegt daarvoor te vrezen en kan daar dus desnoods zelf wat aan doen.
''Als het een ratjetoe wordt die in strijd is met het algemeen belang, kan de regering gebruik maken van haar spontaan vernietigingsrecht. Maar dat is wel een paardenmiddel,'' zegt Peters.
 Het Parool, 08-03-2008, 11:09 uur
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Berichten: 2.372
Topics: 22
Lid sinds: Jul 2005
goed dat er meer en meer mensen met goede argumenten tegen protesteren. Laatst las ik in de NRC ook al iets van iemand met een 940 die ook al niet meer de stad in zou mogen... die had wel mooie argumenten tegen (niet alleen technische).
als een oude auto goed loopt, zeker een 240 met LH-jet, dan heb je echt best lage uitstoot. Een vriend van me had 0.1 % CO met zn 240, en dan met oude katalysator enzo. toch geen slechte waarde.
CO2 is direct gerelateerd aan het verbruik. dan heb je dus met een 240 die 1 op 8 in de stad rijd een betere wagen dan een suv of andere wagen die 1:7 of minder rijd.
tuurlijk, oude carburateur en K-jet auto's kunnen best slecht lopen, maar met goed onderhoud is het echt geen punt om goed onderweg te zijn. sowieso, hoeveel van die oudere modellen rijden er nog rond? echt niet zo veel....
Wat mooi zou zijn is als ze ook eens per auto kijken wat de uitstoot is. Als iemand dan graag minder belasting betaald kun je (zoals dat in duitsland gaat) speciale kitjes inbouwen om zn 240 van euro 1 naar euro 2 up te graden en zo belasting te besparen. Of gewoon nieuwe kat+lambdasonde inbouwen, helpt ook al veel...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Berichten: 1.585
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
1 November 2013, 17:02
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 November 2013, 17:14 door Arjan..)
Dus toch: per 1-1-2015 een milieuzone voor personen- en bestelwagens in de binnenstad van Utrecht waar diesels met een eerste toelating voor 2001 niet meer in mogen.
Het gevaar lijkt geweken voor de youngtimer- en klassiekerrijdende, in de binnenstad wonende Utrechters mits ze niet op diesel rijden, in eerste instantie was het voorstel namelijk ook benzine/LPG tot 1992 te weren. Voor de dieselaars uiteraard bijzonder zuur nieuws. Was ook voor mij nog wel even spannend, het leek erop dat ik mijn parkeervergunning per 1-1-2015 zou kwijtraken en ook niet meer met de auto in de buurt van mijn huis zou mogen komen.
http://www.destadutrecht.nl/politiek/nie...nauto-s-in
Berichten: 1.709
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
En waarom niet Duits model?
Gaat dan om uitstoot, niet leeftijd.
Plus historisch autos vrijgesteld...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
|