Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Foto's B28E opfrissen
Zo, nu is de winterpauze weer achter de rug.. Ik heb de hele winter niets aan de auto's gedaan, op noodzakelijk onderhoud na dan. Maar nu ga ik er weer met volle kracht tegenaan!

Ik heb namelijk een nieuwe motor gekocht voor de 265 omdat de huidige motor toch een beetje moe lijkt te zijn. Ik ging dus op zoek naar een beter exemplaar.. En ik kwam bijna meteen wat tegen! Een B28E uit een ambulanse, de motor zou nog net geen 70000 km oud en in goede staat zijn. Ik kocht hem meteen en een paar dagen later stond de motor in de garage.
De ambulanse was uit 1984 dus ik vond 70000 km wel erg weinig voor zo'n oude motor, en hoopte dus de auto een keer een gloednieuwe motor had gekregen. En dat bleek inderdaad te kloppen! Ik weet niet of Volvo in Nederland dit ook gedaan heeft, maar hier zijn er door Volvo B28E ruilmotoren geleverd, ik gok dat deze voornamelijk voor ambulanses en politieauto's bedoeld waren. Deze motoren hebben de betere "wiparmen" (rocker arms) van de B280 en de kleppendeksels zijn daar voor aangepast. Ze zijn te herkennen door een plaatje waar op staat dat de deksels zijn aangepast.

Laat ik maar eens met de foto's beginnen Wink

Hier is dus dat plaatje. De tekst luidt "Note, casing re-worked, new rockerarms".
[Afbeelding: image007.jpg]

De motor was wel erg vies, dus ik spoelde hem eerst even af.. Ja zo zag hij er dus uit!
[Afbeelding: image009.jpg]

De motor zag er dus niet uit, beter gezegd. Iets wat er zo uit ziet wil ik niet in m'n 265 stoppen. Dus hij moest opgeknapt worden! Ik haal hem niet helemaal uit elkaar, de koppen blijven op het blok zitten, maar alles wat aan de buitenkant zit gaat er af.

Begonnen met uit elkaar halen.
[Afbeelding: img_0001.jpg]

Alle vloeistoffen er uit (hij zat nog netjes vol met olie en koelvloeistof), en op z'n kop gehangen zodat alle prut ook van de motor af loopt ipv dat het een nieuw gat op zoekt om in te gaan zitten Wink
[Afbeelding: img_0001.jpg]

Nu begint het ergens op te lijken. Er zat een dikke laag prut op de hele motor, en alle gaten zaten helemaal vol!
[Afbeelding: img_0002.jpg]
[Afbeelding: img_0003.jpg]
[Afbeelding: img_0004.jpg]
[Afbeelding: img_0005.jpg]

Alles wat van ijzer is is ook roestig, o.a het olieding, hoe dat nu weer heet Wink
[Afbeelding: img_0008.jpg]

Toen hij van buiten eindelijk een beetje schoon begon te worden was ik wel erg nieuwschierig hoe het er uit zag onder de kleppendeksels. Ik verwachtte eerlijk gezegd niet veel goeds.... Maar daar stond me een bijzonder prettige verassing te wachten Smile
Het ziet er uit als nieuw!
[Afbeelding: img_0010.jpg]

En een aangepast kleppendeksel
[Afbeelding: img_0013.jpg]
[Afbeelding: img_0014.jpg]

Vandaag begon ik met schuren, met een beetje mazzel kan ik begin volgende week lakken.
[Afbeelding: img_0016.jpg]
[Afbeelding: img_0018.jpg]
[Afbeelding: img_0024.jpg]

Het olieding heb ik gezandstraalt en gelijk gelakt. Met Hammerite zodat het hopelijk een tijdje blijft zitten Smile
[Afbeelding: img_0023.jpg]

En al laatste haalde ik de "voorkap" er ook af Wink Sorry, ik heb geen flauw idee hoe dat ding heet, mijn kennis van de Nederlandse vaktermen is nogal gebrekkig.. M'n Nederlands wordt er sowieso niet beter op Sad Maargoed, foto!
[Afbeelding: img_0030.jpg]

Wordt vervolgd!
242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98
Antwoord
Zo je bent een tijdje afwezig geweest, maar je maakt het wel gelijk goed met leuke foto's zeg.

Gaat er weer goed uitzien!
Veel succes met de projectjes ook. Heb je die duet nog?

ps.
Dat olie ding heet het oliecarter, het blik zelf carterpan.
Die voorkap zou ik distributiekap noemen?
Antwoord
Mooie foto's en altijd weer een leuk project.
Je hebt iig de ruimte, apparatuur en kennis in huis; iets waar het mij nog wel eens aan ontbreekt.

Ligt daar nog sneeuw joh?, die foto's zijn van 2 dagen terug.
Ik kom net terug uit Hagfors en daar was de winter al voorbij.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ja, ik heb me zoals ik al zei de hele winter niet met auto's bezig gehouden, dus weinig te melden op dat gebied. Ik ben deze winter begonnen met veteraan sneeuwscooter racing en ik ben voornamelijk daar mee bezig geweest. Hier zijn wat foto's van mijn schepsel Smile Orgineel een 250 cc motor, die had te weinig vermogen dus ik heb er een 640 cc in gezet, rond de 40 pk en het hele ding weegt 135 kilo Wink Volgende winter hopelijk rond de 70 pk!
[Afbeelding: img_0242.jpg] [Afbeelding: img_0239.jpg] [Afbeelding: img_0171.jpg] [Afbeelding: img_0230.jpg]

De Duett heb ik ook nog, maar die heeft ook stil gestaan.. Die sneeuwscooter bouwen leek een projectje te zijn wat ik in een paar weken afgerond kon hebben, maar ik ben er eigenlijk de hele winter mee bezig geweest. Er ligt nu nog wel wat sneeuw (rond de 70 cm op de plekken die niet geploegd zijn) maar het dooit hard dus dat zal niet lang meer duren. De wegen zijn al wel weer kaal.
Antwoord
hey volgens mij zijn dat de aluminium rockers zoals de B280 heeft.... vandaar dat het kleppendeksel is aangepast! Ziet er erg mooi uit Smile

we hebben zelf ook een 760 uit 1984 staan waar een 40.000 km oude ruilmotor in zit. eens kijken of die ook die verbetering heeft ;D
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:hey volgens mij zijn dat de aluminium rockers zoals de B280 heeft.... vandaar dat het kleppendeksel is aangepast! Ziet er erg mooi uit Smile
we hebben zelf ook een 760 uit 1984 staan waar een 40.000 km oude ruilmotor in zit. eens kijken of die ook die verbetering heeft ;D
Ik ben benieuwd Smile Er zat dus niet zo'n plaatje op? Er zat op deze motor ook nog een plaatje op de zijkant helemaal achter op de motor bij de bak, aan de kant waar het oliepeil ding zit op de motor, ik weet niet of dat op alle B28 zit?
[Afbeelding: img_0005.jpg]
[Afbeelding: img_0007.jpg]
Antwoord
Heeft iemand toevallig enig idee hoe ik die "hulsjes" waar de sproeiers in zitten los kan krijgen? Ze zijn van ijzer (en roestig) en de koppen zijn aluminium dus ik neem aan dat ze op een of andere manier los kunnen. Maar hoe zitten ze vast?

Hier zie je ze goed, boven elke inlaatpoort zit er een.
[Afbeelding: img_0024.jpg]
Antwoord
Ik kan niets over de buisjes van de injectors vinden. Ik denk dat ze erin geperst zitten,...maw,..goed poetsen!!!
264 RULES!!!!
Antwoord
RonnieDuck schreef:Ik kan niets over de buisjes van de injectors vinden. Ik denk dat ze erin geperst zitten,...maw,..goed poetsen!!!
Okee, ja dat moet dan maar Smile
Bedankt voor de moeite iig!

Edit:
Ik zie nu dat ze wel lost in de katalogus staan, nummer 245372-8, dus als je ze los kan kopen, dan neem ik aan dat ze er ook uit moeten kunnen. Ik zal nog eens goed in mijn boeken kijken of ik niets kan vinden.
Antwoord
Ik had blijkbaar een spuitbus op voorraad, dus ik kon het niet laten.. Ik begon van het weekend met spuiten Smile
De verf is hittebestendige aluminiumverf, zou moeten werken lijkt me? Een ding maak ik me een beetje zorgen om, er stond dat de verf zijn uiteindelijke vorm aanneemt zodra hij 200 graden wordt. Nu hoop ik dat deze motor nooit zo warm wordt, maar wat gebeurt er dan met de verf?

Maargoed, foto's!

De ene kant van het blok/kop gelakt.
[Afbeelding: img_0036.jpg]
[Afbeelding: img_0037.jpg]

En hier ook een beetje..
[Afbeelding: img_0038.jpg]
[Afbeelding: img_0039.jpg]

Ik begon ook maar gelijk met wat ander spul.
[img width=453 height=600]http://gallery.volvo240.org/images/1/cars/kdz/2008-04-26/img_0041.jpg[/img]
[Afbeelding: img_0042.jpg]

Voor en na...
Ik heb anderhalf uur geschuurd op dat kleppendeksel, maar helaas was het resultaat toch niet perfekt Sad Hoewel het er op de foto wel erg goed uit ziet Wink Maar een goed resultaat zit in de details, dus ik ga het waarschijnlijk opnieuw doen. Eventueel moet ik toch de deksels zandstralen, want die dingen schuren is echt geen harde vanwege al die kanten die er op zitten.
[Afbeelding: img_0044.jpg]
[Afbeelding: img_0043.jpg]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  foto s van de gaafste 264 paarhuis 7 7.174 10 March 2008, 14:51
Laatste bericht: RonnieDuck
  Foto's van de DB-10-ZZ JoostV6 4 4.271 18 October 2006, 09:21
Laatste bericht: Sander van Buiten

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)