Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alweer een 240... (nu met meer turbo)
Ik doelde eigenlijk meer op de verdeler aan de achterkant van de nokkenas bij de 740. Bij de 240 zal hij toch tegen je schutboard komen?
Volvo 240GL Sedan 1989 B230F, elektrische fan en draco's. Volvo 940 Estate turbo 1997 B230FK ,19T en 3" DP. Honda CBR900 Fireblade Streetfighter/Stuntmotor. Yamaha WR450F Enduro/Supermotard
Antwoord
klopt, je zal of idd met een DIS (wasted spark) ontsteking moeten werken, of een block mount verdeler gebruiken. Wink

Of een gat in je schutbord zagen ;D
Of loop ik nu te lang in het Westland rond en begin ik net zo simpel te denken als de gemiddelde maasdijker ?? ;D ;D Wink
Antwoord
ja, inderdaad, gewoon wisselen voor de 240 verdeler en tussenas. Of inderdaad een soort van wasted spark of individuele bobines met MS of ander aftermarket spul.

met E85 gaat het goed! trekt mooi door de toeren heen voor een behoorlijk standaard blok. verbruik is onbekend, is niet echt enorm.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
OK!
APK weer goed doorgekomen, alleen adviespuntje was een fuseekogel en een band. Fuseekogel heb ik al liggen, die gaat er nieuw op als ik mn poly bussen er in ga zetten.
Ook even een 4-gasmeting laten doen:
eerste waarde stationair, 2e op verhoogd toerental, ergens tussen de 2000-3000 rpm.

CO2 14.76 % vol. - 7.37 % vol.
HC 12 ppm vol. - 7 ppm vol.
O2 0.35 % vol. - 0.20 % vol.
CO 0.019 % vol. - 0.109 % vol.
COcor 0.02% vol. - 0.22 % vol.
Lambda 1.015 - Lambda 1.015

Niet slecht lijkt me. Ik had de auto er om 9 uur afgeleverd en om 12:30 is de meting gedaan, misschien dat dat het ook nog wat beïnvloed. Lambda waarde was op de wideband (nu even uitgebouwd) minder arm, was altijd .95-.99. er zijn er wat uitlaat-lekjes tussen de kat en de tailpipe waar de meetsonde bij de keuring in hing, denk dat dat een verschil geeft.

De wideband sensor even uitgebouwd, met de keuring kon ik niet aankomen met een stuk printplaat op het dashboard en de sloridge bekabeling. Ik heb Ruben's oude sensor gebruikt uit zijn 740, die was pas nieuw. Ik ben bezig de wideband controller in een mooi kastje te zetten. Heb al een degelijke kabel gemaakt van hele stevige kabel (lijkt op dat teflon spul uit vliegtuigen) met een hele stevige siliconen slang er om heen. Ook zijn er nu met een nieuwe firmware versie uitgangen geactiveerd die aangeven of de sensor koud/warm/oververhit is. leuk speelgoed.

Vorige week nog een setje nieuwe bougiecords er op gezet, nieuwe bougies (BP6ES ivm met de MSCD ontsteking), nieuwe verdelerkap+rotor en nieuwe klemmen/houders. Loopt toch wat netter, had een mengelmoesje van kabels sinds vorig jaar een of ander knaagdier de kabels had opgegeten.

Ook bleek dat de transmissiesteun stuk was (uitlaat kwam tegen carosserie aan bij wat gas in de 1), die ook gelijk vervangen (nu 2 weekjes geleden al gefixt).

Toevallig heb ik ook nog een nieuwe Garrett T3 turbo gevonden en gekocht. ik was de 2e hands turbo's een beetje moe. de 13C was perfect (nog geen 20.000 km oud) maar te klein, de 16T doet het wel maar die is naar een 850 gegaan en blijft daar waarschijnlijk ook, de K24 van turbobricks bleek wat duurder om te reviseren (ook geen echt punt maar de vorige eigenaar had em verkeerd inmekaar gezet), daar ga ik nog eens achteraan, ik wacht nog op fotos van de schade. Al met al, een nieuwe heeft ook wel wat!
Plan is nu omgegaan naar een +T waarschijnlijk. originele blok er uit tillen, wat seals vervangen, terugloop boren, aanvoer er op via plug aan voorzijde blok. het huidige blok loopt zo goed en ik wil geen gedoe met RDW. later dan nog een keer misschien iets met de cilinderkop doen voor betere (en grotere kleppen) en wat bewerkte kanalen, maar eerst eens rustig en simpel beginnen als de wielophanging in orde is.... (is iets te onbetrouwbaar/instabiel).
Hopelijk is de 760 een keer weg uit de garage Smile
Antwoord
ok. even update.

[img width=450 height=600]http://img145.imageshack.us/img145/5015/p9263182pt1.jpg[/img]

de poly steunen die tot 250 pk moesten houden hebben mijn lichte gebruik niet eens uitgehouden. bovendien was de trilling in de carosserie echt te erg. in de binnenspiegel kun je de achterligger niet scherp zien, de boel trilt te veel.
Inlaatkant (op de foto) is afgescheurd, uitlaatkant zakt helemaal door. Gelukkig krijg ik nieuwe van de verkoper. Niet dat ik ze ga gebruiken, maar kan ze wel kwijt aan iemand die wat meer hardcore met 240's bezig is denk ik.

motor liep plotseling slecht in oktober, weinig mee gereden. Ergens een vacuum lek lijkt het. Heb bougiekabels, lambdasonde, verdelerkap, luchtmassameter, luchtfilter uitgewisseld, timing nokkenas gecontroleerd, diverse zaken doorgemeten, geen foutcodes gevonden. Echt vreemd. Stationair toerental ging soms ook erg schommelen (2000-400 rpm) etc. Ik vertrouw de temperatuursensor voor de injectie niet en misschien een lek van de downpipe (voor de lambdasonde). Rijden doet ie nu weer goed, behalve een enorm gerammel en getril van de kapotte motorsteunen.
Nieuwe steunen van de dealer heb ik al (van 240 diesel, die zijn net wat steviger).
Van de goede sint heb ik nog een setje mooie bougiekabels gekregen en een relais voor variabele interval op de ruitenwisser (blijft een dagelijkse auto, luxe moet ook).

Afgelopen maand heb ik ook een 3e remlicht (origineel volvo voor 90-93 245) ingebouwd, samen met nieuwe kabel door kofferklepscharnier (rechter kant). Ik hoorde van zoveel ongelukjes de laatste tijd dat ik geen zin had om af te wachten totdat iemand de 240 wat korter maakt.

verder heb ik nog een nieuwe koppeling (940 diesel) en verlagingsveren (40 mm, Lesjeförs) besteld. Blok aluminium voor de M90 spacer komt er ook aan. Voordempers heb ik via Abbabak gereserveerd (Koni Geel).

Deze vakantie heb ik helaas veel te doen voor school, maar kan gelukkig de 240 ook even aanpakken. Motorsteunen fixen, breedband-lambdasonde weer er in etc.
Antwoord
motorsteunen zijn in december vervangen, doet het weer heerlijk soepel.

verder weinig gedaan, weinig mee gereden. Wel de winterbanden er op gezet.

De onderdelen voor de turbo swap stromen langzaam binnen. Nog van Ruben wat pakkingen, oliekoeler onderdelen en een Saab APC gekregen. Eerder ook al de intercooler, nokkenas en een aantal verschillende wastegate actuatoren.
De koppeling is binnen (940 1994+ D24TIC), verlagingsveren ook (lesjöfors -40mm). Nu nog tijd om alles er op te zetten ;D
(plan is zomer, dan heb ik voldoende tijd, nu kost studie veel tijd)

Voor de wielophanging heb ik bijna alles in Poly. Enkele al gemonteerd (torque rods, stabis). De grote bussen van de achteras laat ik standaard, die zijn in 2004 nog vervangen. Voor de rest alles poly. De Koni's voor de voorkant komen via Abbabak, achter via Ebay ofzo, even kijken waar de prijs goed is. Nieuwe gewrichen waar deze nog niet gemonteerd zijn. Nieuwe veerpootlagers (origineel volvo) heb ik ook al.

Nog 2 oude filmpjes uit 2005:

http://www.youtube.com/watch?v=Xnmbihngc5k

Bocht-test. Dit is met IPD swaybars 25/22 mm, virgo's met winterbanden (205 breed). kon toen al een stuk sneller dan met de originele wielen+swaybars.

En een filmpje van stukje (bergaf)

http://www.youtube.com/watch?v=G96HrsrPgaU

omdat het bergaf is gaat de acceleratie stukje sneller. Nu met de andere nokkenas, ethanol etc, komt de 240 die heuvel de berg op met 180 ongeveer, zonder aanloop, optrekken vanaf begin. loopt lekker. Binnenkort mss daar een filmpje van wanneer ik daar weer eens kom en het rustig op de weg is.

Antwoord
Jahaa, leuk, krijg er weer helemaal zin in, na zo'n filmpje... Heb je de Vbaksteun ook in PU ?

Hoop je volgende week te zien...ergens...die minimeeting doen we dan wel een andere keer.. Tongue
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:Jahaa, leuk, krijg er weer helemaal zin in, na zo'n filmpje... Heb je de Vbaksteun ook in PU ?

Hoop je volgende week te zien...ergens...die minimeeting doen we dan wel een andere keer.. Tongue

ja, als ik de filmpjes terug zie dan wil ik ook graag weer rijden!

Versnellingsbaksteun gewoon rubber, de motorsteunen waren geen succes in poly. wanneer de motor te veel gaat bewegen hang ik er wel een demper bij (van bijv een volvo 440, soort gasveer tegen kantelen van blok). Voor de M90 bak komt er wel een ander soort rubber als steun.

minimeeting komt wel, ik mail nog over volgende week.
Antwoord
Ok weinig tijd gehad om te sleutelen aan de 240, maar dat is niet erg. Studie moet ook af, en de 760 ook best wat tijd opgeslokt, evenals diverse dingen rond het huis. anyway. onderdelen verzamelen kan wel!

Wielophanging:

[Afbeelding: mainphpg2viewcore.jpg]

[Afbeelding: mainphpg2viewcoret.jpg]

Set Koni geel (voor) via Marc, achter Koni Geel via PB240 (weinig gebruikt). Nog bedankt beide!
240 Taxi Fusees via Ruben (meer negatief camber mogenlijk).
Lesjofors 40 mm verlagingsveren
Stabilisator endlinks met teflon stangkoppen (al gemonteerd, geen foto, zitten er sinds Elandrun op).
Poly bussen voor de voorkant, enkele voor de achterkant (torque rods al in poly, panhard stang komt nog met poly, voorste bussen langsdragers ook). Enkele nieuwe kogelkoppen en 2 nieuwe veerpootlagers komen er ook bij.

Laatste onderdelen om de turbo er op te zetten ben ik nog aan het verzamelen. materiaal om de downpipe te maken, de olie retour, katalysator, materiaal IC buizen, nieuwe lambdasonde etc. Ik hoop dat ik alles heb als ik er aan begin, ik wil de auto weer kunnen gebruiken voor einde juli Smile

Afgelopen week ook nog een V nokkenas gevonden, net weer wat meer lift/duratie dan de A nokkenas die er nu in zit (die duidelijk boven 5000 rpm geen zin meer heeft).

Omdat het comfort ook belangrijk is heb ik nog 2 850 stoelen van de sloop gehaald, die zijn met een simpel frame in een 240 te zetten. Een cruise control setje komt er ook nog aan (uit de USA), even als de wat andere kleine zaken. Deze zomer ga ik gelijk de electrische spiegels installeren, stoelverwarming aansluiten (van de 850 stoelen) en nog 2 luidsprekers er bij... Ik ben benieuwd hoe ver ik kom.
Antwoord
Anders ik wel ;D
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.435 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.231 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.015 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.119 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.494 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.183 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Mijn nieuwe aanwinst!! En alweer rood! KennOne 3 4.991 24 January 2017, 10:22
Laatste bericht: dwarswind
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.578 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)