Dirk moet zowiezo binnenkort een lange rit gaan maken, hij komt foto's maken als ik aan het driften ben ;D
Maargoed..
LPG; Omschakelrelais !? check die eens.
Je had toch pas de koppakking enzo gedaan dirk? ik meen me te herinneren dat je toen ook de kop had laten vlakken (dus dat het allemaal netjes gebeurd is), maar ik zou vrezen voor het ergste.
even mn volvo spec-book erbij; clinderhead tightening torques;
20nm
60nm
90 graden.
Berichten: 3.259
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Omschakelrelais !?
Zorgt die ervoor dat er automatisch op lpg wordt omgeschakeld?
Waar zou ik die moeten vinden?
Berichten: 487
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2007
Ik hoor altijd een tik achterin de kofferbak bij omschakeling..
Berichten: 6.731
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Er zitten een aantal van die tikjes = afsluiters naar de verdamper toe. Die zou ik eens checken.
Het is eigenlijk een vrij simpel systeem; moet je met logish denken uit moeten komen.
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
De cilinderkopbout-aantrekprocedure is afhankelijk het type kopbout. Vlgs Haynes werkt het zo:
Oude (inbus)bouten gebruikt tot ca. 1980: 1: 43 ft.lbs, 2: 80 ft.lbs, 3: opwarmen en afkoelen, 4: ÃÂÃÂn voor ÃÂÃÂn 30 graden lossen en weer naar 80 ft.lbs
Nieuwe (zeskant)bouten: 1: 15 ft.lbs, 2: 45 ft.lbs, 3: 90 graden aandraaien
Je mag zelf naar Nm omrekenen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
Maar die nieuwe bouten (en die heeft Dirk neem ik aan als ie nwe bouten heeft gebruikt en dat mag ik hopen) moet je dus vlgs mij NIET nadraaien!
Ik heb laatst geleerd van Kaasie dat het vlak van het onderblok wat tegen de kop zit ook een beetje krom kan trekken. Kan zijn dat je alles goed gemonteerd hebt, kop gevlakt en dus toch nog dit soort vervelende problemen tegenkomt....
Al je symptomen wijzen wel op een lek daar, lpg heeft er vlgs mij niets mee te maken. Wat ook kan is een scheurtje in je kop, weet niet of je die op druk hebt laten zetten bij het vlakken?
Wel mooi k*t voor je, succes!
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
ook de nieuwe bouten moet je nadraaien, had ik al eerder gepost. in NM en niet in lb/ft.
Kan idd best gebeuren dat je blok niet vlak is.
en dat omschakelrelais zit 9 vd 10 keer in de motor-ruimte bij een veerpoot.
Berichten: 1.048
Topics: 17
Lid sinds: Mar 2006
zo staat het anders niet in Olyslager vraagbaak: alleen de oude bouten aandraaien, nieuwe NIET??
Volvo 245 TIC - Gerestaureerd en verkocht...
Berichten: 9.910
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Vlgs mij zijn nadraaien/trekken en aandraaien twee verschillende dingen.
Aandraaien kan op een paar manieren, nadraaien is wat loshalen en opnieuw aandraaien.
Ik zag dat Jelmar die aanhaalmomenten had opgegeven maar omdat Dirk's bakkie al wat ouder is en ik denk dat hij geen nieuwe bouten heeft gebruikt, leek het me handig om de "oude stijl" procedure ook te geven. Je moet dus allebei de kopbouten aandraaien, maar de "oude stijl" moeten ook nog eens een keertje nagetrokken worden.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.191
Topics: 42
Lid sinds: Nov 2006
Was het niet zo dat de inbus bouten voor hergebruik zijn en de nieuwere (trekbouten) voor 1 malig gebruik?