16 February 2009, 04:58
Je hebt het Volvovirus of niet en ik ben er van kinds af aan mee besmet....
De blauwe duivel heeft een jonger blauw broertje gekregen.... :-*
Nou ja,wel jonger maar niet kleiner.
Dit beestje weegt op kenteken 1520 kg en mag volgens het kenteken zelfs 1800 kg aanhangwagengewicht meezeulen,dat is ook ÃÂÃÂn van de redenen om deze auto te kopen,zodat ik nu legaal auto-ambulances kan trekken met nog een Volvo erop
Na een tijdje heerlijk met een 740 stationwagen(een 2.0 op benzine) naast de 244 te hebben gereden heb ik een buitenkansje gegrepen en ben overgestapt op de allerlaatste versie van de 940 met LPG.
Volgens velen de laatste ÃÂchte Volvo met achterwielaandrijving. En ik ben het daarmee wel eens :
Het is zeker weten de fijnste en technische de beste RWD Volvo met redblock ooit gebouwd,echt een hele fijne auto om mee onderweg te zijn.
De 960 met zijn whiteblock en multilink even buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Het is een 1998 Volvo 940 Low Pressure Turbo 2.3 in een Nordic uitvoering met een respectabele kilometerstand van 375.500km.
Nordic is een optiepakket wat t.o.v. de standaard 940 Polar inhoudt:
-airco(handmatig bediend)
-metallic lak(in dit geval Nautic Blue metallic = donkerblauw, ÃÂÃÂn van de mooiste kleuren volgens mij dan...)
-spiegels in lakkleur en elektrisch bediend en verwarmd
-knipperlichten met wit glas
-15" lichtmetalen velgen(bekend als type Pholus)
-grijs met blauwe pluche bekleding
-koplampen met wis/was en tevens in hoogte elektrisch verstelbaar
Verdere luxe aan boord zijn:
-elektrische ramen vóór
-in hoogte verstelbare bestuurderstoel
-in delen neerklapbare achterbank
-airbag bestuurder
-zij-airbags in de stoelen
-ABS
-6 speakers met een geweldig geluid
Extra opties aan boord:
-alarm met afstandbediening,ook voor de centrale vergrendeling
-cruise control
-radio/cd
Ik heb de auto kunnen bemachtigen van een particulier die hem wou inruilen bij de Volvodealer.
Er is de laatste anderhalf jaar niets maar dan ook echt niets aan onderhoud aan is gedaan en zodoende ook de nodige technische gebreken vertoont en dus ook APK-afgekeurd is.
Belangrijkste euvel is een niet werkende pomp in de LPG-tank zodat de auto dus niet op LPG rijdt en dus niet gekeurd kan worden.
Verdere manco's:
versleten remmen en banden
uitlaat gebroken/verrot
knipperlicht/cornerunit rechts voor kapot
accu is zwak
deurhandle bestuurdersdeur gebroken,deur kan van buiten niet geopend worden.
Het is dus duidelijk dat deze auto niet in showroomconditie verkeerd en ook de koets vertoond wat gebruikschade rondom(krassen/butsen en een kleine schade rechtsachter)
Dat maakt dat de auto erg goedkoop in aanschaf was :o
Nu weet iedereen hier dat ik graag en ook veel aan Volvo's sleutel en dus schrik ik niet voor dit soort problemen. Normaliter zou ik deze auto niet aanbevelen bij mensen die geen verstand van auto's hebben,dan wordt het een erg kostbare zaak om alles gerepareerd te krijgen.
Inmiddels een avond gesleuteld aan de Volvo en de auto eens een goede grote beurt gegeven en een hoop defecten opgelost.
De remmen vielen mee en alleen de blokken waren rondom schoon op,voeringen waren echt flinterdun,eerste tekenen van staal op staal waren er al :-\ Maar goed de schijven zijn nog goed en hoeven zeker niet vervangen te worden.
De banden heb ik anders opgelost,ik heb een set lichtmetalen 15"Draco velgen met zgan winterbanden dus die meteen gemonteerd.
De uitlaat is ook een erg goedkope reparatie geworden,van een sloopauto(die ik een tijd geleden had gesloopt) van hetzelfde 940 Turbo model een nette gebruikte uitlaat liggen en die ging er makkelijk en snel onder,was gratis ;D Alleen een paar nieuwe klemmen en wat uitlaatpasta voor de afdichting.
De accu is gewoon vernieuwd,heb geen zin in verrassingen.
De bestuurdersdeur is voorzien van een nieuwe handle(van dezelfde sloopauto) zodat die ook weer gewoon te openen is(ook een APK-punt),wederom gratis :-X
Het knipperlichtunit lag al gebruikt in de schuur(weer die sloper hè :-X)dus ook meteen verwisseld.
Dan het gastankprobleem:
Een eerste inspectie bij de tank liet een paar losse connectoirs zien ???
Toch maar eens aangesloten en kijken of de auto loopt op LPG...En ja,hij loopt alleen gaat de pomp al snel onregelmatig en rumoerig lopen en begint de motor te hikken.
Dit liet ons in ieder geval zien dat de rest van de LPI-installatie dus wel gewoon werkte en dus daadwerkelijk de tank vervangen moest worden.
Inmiddels is er via een kennis een gebruikte LPI tank met gereviseerde pomp gekomen.
Deze tank is van het onderbouwtype en ligt in de ruimte onder de vloer achterin waar normaliter het reservewiel ligt opgeslagen.
De tank zit redelijk makkelijk gemonteerd en is eenvoudig vervangen(Let op: doe dit NIET zelf als je er geen verstand van hebt,ga dan naar een bedrijf die dat kan!!)
Normaliter wordt er een nieuwe tank gemonteerd,iets dat snel richting de duizend euro kan gaan
En ja,ik kon het niet laten dus de eerste verbeteringen zijn er ook al: een dikke armsteun met bekerhouders tussen de voorstoelen in de juiste kleur grijs natuurlijk en een wintermattenset ;D
De volgende verandering zal snel volgen in de vorm van een trekhaak, want die zit er nu niet onder,en dat was toch ÃÂÃÂn van de aankoopredenen.
En er zullen meer veranderingen volgen zoals:
elektrische ramen achter
snowcap
16"Hydra velgen,dus die komen er in het voorjaar onder ipv de winterbanden.
Nu snel naar de APK en genieten met deze tank op wielen.
En daarmee staat er wederom een Volvo bij in onze verzameling
![[Afbeelding: Foto-7KPALYQB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KPALYQB-D.jpg)
De 740 waar ik het afgelopen half jaar heerlijk mee gereden heb
![[Afbeelding: Foto-OCKRHZV7-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCKRHZV7-D.jpg)
De oudste 7 in onze vloot,die gewoon lekker rond mag blijven knallen,en op het moment voor langere tijd is uitgeleend.
![[Afbeelding: Foto-6FW4AJ8Q-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FW4AJ8Q-D.jpg)
mijn schatje die in winterslaap is ;D (allergisch voor kou en pekel :o)
Geen pronkjuweel(alhoewel op termijn dan hopelijk) maar wel een goede daily kilometervreter en werkpaard.
Deze tank heeft ook al een naam gekregen: Nordic
Jaja,de foto's van Nordic volgen zsm
De blauwe duivel heeft een jonger blauw broertje gekregen.... :-*
Nou ja,wel jonger maar niet kleiner.
Dit beestje weegt op kenteken 1520 kg en mag volgens het kenteken zelfs 1800 kg aanhangwagengewicht meezeulen,dat is ook ÃÂÃÂn van de redenen om deze auto te kopen,zodat ik nu legaal auto-ambulances kan trekken met nog een Volvo erop

Na een tijdje heerlijk met een 740 stationwagen(een 2.0 op benzine) naast de 244 te hebben gereden heb ik een buitenkansje gegrepen en ben overgestapt op de allerlaatste versie van de 940 met LPG.
Volgens velen de laatste ÃÂchte Volvo met achterwielaandrijving. En ik ben het daarmee wel eens :

Het is zeker weten de fijnste en technische de beste RWD Volvo met redblock ooit gebouwd,echt een hele fijne auto om mee onderweg te zijn.
De 960 met zijn whiteblock en multilink even buiten beschouwing gelaten natuurlijk.
Het is een 1998 Volvo 940 Low Pressure Turbo 2.3 in een Nordic uitvoering met een respectabele kilometerstand van 375.500km.
Nordic is een optiepakket wat t.o.v. de standaard 940 Polar inhoudt:
-airco(handmatig bediend)
-metallic lak(in dit geval Nautic Blue metallic = donkerblauw, ÃÂÃÂn van de mooiste kleuren volgens mij dan...)
-spiegels in lakkleur en elektrisch bediend en verwarmd
-knipperlichten met wit glas
-15" lichtmetalen velgen(bekend als type Pholus)
-grijs met blauwe pluche bekleding
-koplampen met wis/was en tevens in hoogte elektrisch verstelbaar
Verdere luxe aan boord zijn:
-elektrische ramen vóór
-in hoogte verstelbare bestuurderstoel
-in delen neerklapbare achterbank
-airbag bestuurder
-zij-airbags in de stoelen
-ABS
-6 speakers met een geweldig geluid
Extra opties aan boord:
-alarm met afstandbediening,ook voor de centrale vergrendeling
-cruise control
-radio/cd
Ik heb de auto kunnen bemachtigen van een particulier die hem wou inruilen bij de Volvodealer.
Er is de laatste anderhalf jaar niets maar dan ook echt niets aan onderhoud aan is gedaan en zodoende ook de nodige technische gebreken vertoont en dus ook APK-afgekeurd is.
Belangrijkste euvel is een niet werkende pomp in de LPG-tank zodat de auto dus niet op LPG rijdt en dus niet gekeurd kan worden.
Verdere manco's:
versleten remmen en banden
uitlaat gebroken/verrot
knipperlicht/cornerunit rechts voor kapot
accu is zwak
deurhandle bestuurdersdeur gebroken,deur kan van buiten niet geopend worden.
Het is dus duidelijk dat deze auto niet in showroomconditie verkeerd en ook de koets vertoond wat gebruikschade rondom(krassen/butsen en een kleine schade rechtsachter)
Dat maakt dat de auto erg goedkoop in aanschaf was :o
Nu weet iedereen hier dat ik graag en ook veel aan Volvo's sleutel en dus schrik ik niet voor dit soort problemen. Normaliter zou ik deze auto niet aanbevelen bij mensen die geen verstand van auto's hebben,dan wordt het een erg kostbare zaak om alles gerepareerd te krijgen.
Inmiddels een avond gesleuteld aan de Volvo en de auto eens een goede grote beurt gegeven en een hoop defecten opgelost.
De remmen vielen mee en alleen de blokken waren rondom schoon op,voeringen waren echt flinterdun,eerste tekenen van staal op staal waren er al :-\ Maar goed de schijven zijn nog goed en hoeven zeker niet vervangen te worden.
De banden heb ik anders opgelost,ik heb een set lichtmetalen 15"Draco velgen met zgan winterbanden dus die meteen gemonteerd.
De uitlaat is ook een erg goedkope reparatie geworden,van een sloopauto(die ik een tijd geleden had gesloopt) van hetzelfde 940 Turbo model een nette gebruikte uitlaat liggen en die ging er makkelijk en snel onder,was gratis ;D Alleen een paar nieuwe klemmen en wat uitlaatpasta voor de afdichting.
De accu is gewoon vernieuwd,heb geen zin in verrassingen.
De bestuurdersdeur is voorzien van een nieuwe handle(van dezelfde sloopauto) zodat die ook weer gewoon te openen is(ook een APK-punt),wederom gratis :-X
Het knipperlichtunit lag al gebruikt in de schuur(weer die sloper hè :-X)dus ook meteen verwisseld.
Dan het gastankprobleem:
Een eerste inspectie bij de tank liet een paar losse connectoirs zien ???
Toch maar eens aangesloten en kijken of de auto loopt op LPG...En ja,hij loopt alleen gaat de pomp al snel onregelmatig en rumoerig lopen en begint de motor te hikken.
Dit liet ons in ieder geval zien dat de rest van de LPI-installatie dus wel gewoon werkte en dus daadwerkelijk de tank vervangen moest worden.
Inmiddels is er via een kennis een gebruikte LPI tank met gereviseerde pomp gekomen.
Deze tank is van het onderbouwtype en ligt in de ruimte onder de vloer achterin waar normaliter het reservewiel ligt opgeslagen.
De tank zit redelijk makkelijk gemonteerd en is eenvoudig vervangen(Let op: doe dit NIET zelf als je er geen verstand van hebt,ga dan naar een bedrijf die dat kan!!)
Normaliter wordt er een nieuwe tank gemonteerd,iets dat snel richting de duizend euro kan gaan
En ja,ik kon het niet laten dus de eerste verbeteringen zijn er ook al: een dikke armsteun met bekerhouders tussen de voorstoelen in de juiste kleur grijs natuurlijk en een wintermattenset ;D
De volgende verandering zal snel volgen in de vorm van een trekhaak, want die zit er nu niet onder,en dat was toch ÃÂÃÂn van de aankoopredenen.
En er zullen meer veranderingen volgen zoals:
elektrische ramen achter
snowcap
16"Hydra velgen,dus die komen er in het voorjaar onder ipv de winterbanden.
Nu snel naar de APK en genieten met deze tank op wielen.
En daarmee staat er wederom een Volvo bij in onze verzameling

![[Afbeelding: Foto-7KPALYQB-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-7KPALYQB-D.jpg)
De 740 waar ik het afgelopen half jaar heerlijk mee gereden heb
![[Afbeelding: Foto-OCKRHZV7-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-OCKRHZV7-D.jpg)
De oudste 7 in onze vloot,die gewoon lekker rond mag blijven knallen,en op het moment voor langere tijd is uitgeleend.
![[Afbeelding: Foto-6FW4AJ8Q-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FW4AJ8Q-D.jpg)
mijn schatje die in winterslaap is ;D (allergisch voor kou en pekel :o)
Geen pronkjuweel(alhoewel op termijn dan hopelijk) maar wel een goede daily kilometervreter en werkpaard.
Deze tank heeft ook al een naam gekregen: Nordic
Jaja,de foto's van Nordic volgen zsm


![[Afbeelding: Foto-U3OJ67X4-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-U3OJ67X4-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-Y63TORLJ-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y63TORLJ-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-TLPE6KAI-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-TLPE6KAI-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-34F87FAU-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-34F87FAU-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-LOVRRKBJ-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-LOVRRKBJ-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-R84BRG7C-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-R84BRG7C-D.jpg)
![[Afbeelding: Foto-BIRLB38M-D.jpg]](http://www.mijnalbum.nl/Foto-BIRLB38M-D.jpg)
