Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
aantal vragen mbt mijn nieuwe 145
Dat kan komen door een brakke ontsteking.
Bougies, bougiekabels, contactpuntjes, rotor en rotorkapje. Zijn niet zulke dure onderdelen en makkelijk te vervangen.

Het stellen van de kleppen is ook niet heel moeilijk en zorgt ervoor dat je motor beter gaat lopen.
Als je even op google "kleppenstellen voor dummies" intypt krijg je een hele goede uitleg over hoe je de kleppen van een B20 moet stellen.
Antwoord
Onze 144 heeft al jaren geen benzine meer geproefd :-\
Wel wordt deze 140 met B20A 1 a 2 x per week gestart om even boodschappjes te doen.
Vorig jaar tuseen 2 apk-tjes in net iets meer dan 2500 km gereden op Gas.

Gemiddeld op Gas 1 op 7,5 en deze start altijd op gas dus ook in de koude weken van de afgelopen winter. ZONDERR Choke!

Heb overigens al 5 jaar geen klepje gesteld. Motortje draait zo mooi. Wil er eigenlijk nog een tijdje vanaf blijven.

Gegroet,
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord
Dat van dat stukje plastic in de handremhendel had ik nog niet ontdekt, weer wat geleerd.

Ik ben ook van mening dat een redelijk onderhouden B20 net zo makkelijk start als elke andere carburateurmotor, en netjes stationair draait (beetje rumoerig maar verder niks geks), en inderdaad weinig tot geen onderhoud nodig heeft. Zeker op benzine.

Ik heb een paar totaal verruineerde exemplaren (verbrande klep, uitgelopen drijfstanglager, zuigerringen in brokken) uit elkaar gehaald en zelfs die kregen de auto nog van z'n plek.

De contactpuntjes moeten 0.4 mm open gaan, da's vrij belangrijk. Condens is normaal, maar na 10 km rijden moet het toch wel opgehouden zijn.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Vanochtend weer geprobeerd maar het duurt vrij lang voordat hij aanslaat. Stationair begint hij pas mooi te lopen wanneer hij warm wordt. Als hij al een beetje warm is en je start hem opnieuw dan looptie bij de eerste tik. Nadat ik hem flink warm had gereden, thuis weer afgezet en tien minuten later weer proberen te starten was hij opeens niet meer aan te krijgen. Na paar keer lang starten sloeg hij dan eindelijk aan, gepaard met aardig wat witte rook of damp, dit hield na een tijdje ook snel weer op. Er hing trouwens ook een flinke benzine geur dus hij was aardig verzopen.

Wat kan ik doen om hem beter te laten starten? Kleppen stellen? Nogmaaals nieuwe bougies, ontsteking + carb door een garage af laten stellen? Heeft iemand hier een goed(koop) adresje voor?

edit: als hij warm is looptie wel weer heel mooi stationair
Antwoord
Het klinkt als ontsteking. Heb je de speling op de as van de ontseking als eens gecontrolleerd? Zit de bodemplaat in de onsteking deugdelijk vast? Geen gescheurd spruitstuk? Nokkenas niet ingelopen op de 3e cilinder? Al eens een andere bobinen geprobeert, die slaan na een jaar of 10 door of worden in ieder geval slechter en hij heeft een goede vonk
o zo hard nodig. Elektronische onsteking (1x inbouwen en nooit meer naar kijken, meer vermogen, zuiniger, een beetje speling op de as maakt niets uit) De "wieltjes"op je bouchies zitten goed vast? Vooral niet van die "radio-ontstoring" doppen gebruiken! Zijn de kabels nog in orde? Geen scheurtje in de verdeelkap? Carburateur in orde? Beweegt het zuigertje geheel op en neer, is de naald niet ingelopen? Is het rubberen diaphragma nog heel? Bij starten op benzine, kan de choke maximaal open of gaat ie nog helemaal dicht? Werkt de klep in de luchtfilter-aanzuigbuis nog, zit het bi-metaal los?

[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
De luchtfilteraanzuigbuis zit er niet op en er zit ook geen klep in. Verder zit er geen lpg op en dit heeft er ook niet opgezeten. Ik denk dat het aan de choke ligt. Als de motor warm is en ik trek de choke uit dan zou hij toch anders moeten gaan lopen? Er gebeurt in ieder geval helemaal niets als ik dat doe. Wat wel gebeurt als ik de choke HELEMAAL uittrek is dat de chokehendel de gashendel indrukt en hij verhoogt in toeren gaat lopen.

Dan nog wat anders: De 2 groene knipperlichtindicators branden beide als je normaal rechtdoor rijdt en geen richting aangeeft. Eerst dacht ik dat dit normaal was maar nu was ik vandaag een blokje om en opeens waren ze uit. Later wel weer aan. Volgens mij hebben die lichten iets met de rem te maken maar echt onderbouwen kan ik dit niet. Weet iemand wat die knipperlichtindicatoren nog meer aanstuurt??

Dan nog 1 onbenullig vraagje aangezien ik nog steeds geen haynes heb gekocht: Hoe vervang je simpel het lichtje boven de kilometerteller? Of is dit niet 1,2,3 te doen en moet dan het halve dashboard eruit?

Bij voorbaat dank.
Antwoord
1
Wat je zegt klopt, zit de kabel wel goed vast aan de carburateur?

2
? Geen idee, heb je een trekhaak? (ivm gerommel aanbedrading)

3
? Welk dashboard heb je?
Oude type met liggende teller: Km teller kasje eruithalen, is wel wat gepiel, maar goed te doen; 2 plastic schroeven en kantelend eruittillen. Eerst naar achter duwen dan naar voren (gekanteld) eruit.
Antwoord
1 die buis moet er wel op, de lucht onder de motorkap is veel te warm, iedere auto loopt het lekkerste op koele vochtige lucht. Die buis zuigt aan vanaf het radiateurfrontje. De luchtklep zorgt ervoor dat met name s'morgens of in de winter niet teveel koude lucht binnen komt, anders bevriest de boel. Zit er nog een hotspot op de uitlaat?

2 mogelijk maakt ie ergens in het richtingaanwijzer circuit massa, in de verlichting zelf bv. Mogelijk een versleten relais of contacten in de stuurschakelaar
Antwoord
Ik heb inderdaad een trekhaak en heb mn surfkar er net even achtergehangen. Er deugt idd iets niet in de verlichting, van de kar dan, de remlichten fungeren als knipperlichten etc. Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen direct uitzoeken. Prachtig dat een auto uit '73 dan op het dashboard al aangeeft dat er iets mis is.

Voor dat luchtfilter ga ik zsm een slang regelen, is die klep noodzakelijk of kan dat wel wachten tot de winter?

Bedankt voor de hulp tot nu toe Smile
Antwoord
loop alles maar eens na rond de carburateur. Vergeet niet dat het "ouwe troep" is!! Pakkingen kunnen lekken, vlotternaald kan iets hangen, en nogmaals, je naald kan zijn ingelopen of moet nodig afgesteld worden omdat de boel niet goed meer afsluit.

Ik weet dat het (redelijk) goedkoop auto rijden is maar voorkomen dat de boel af fikt kan handig zijn. En niet zomaar de hele carburateur open trekken, laat dat door iemand doen die dit kan en weet wat ie doet. Iets wat er niet mooi uit ziet werkt daar niet minder door. Choke kabel, helemaal terug drukken, dan controleren of de choke klep helemaal dicht staat. Iemand voorzichtig open laten trekken en kijken wat ie doet. Beweegt de hele mantel of alleen de kabel, beugeltje op de carburateur moet hem goed vast houden. Is de mantel gebarsten en kan de kabel niet goed daar door heen bewegen?

Haynes boek, doen, staan er genoeg op MP, Ebay, Bol.com. De bijbel van iedere gangbare klassieker.

Luchtbuis: als je een rond luchtfilter hebt moet e.e.a. er zo uit zien http://rides.webshots.com/photo/23672142...5362OUyXWC , vervolgens gaat er een flexibele alu buis naar beneden welke aansluit op een blikken huisje. Dit huisje zit tegen de uitlaat, doordat de lucht daar langs stroomt wordt ie verwarmt. Het bi-metaaltje in het vierkante deel in de buis "regelt" de temperatuur.

Een langwerpige versie kan ook, heb ik nooit in m'n handen gehad voor 1 carb maar moet soortgelijk werken.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Opwaarderen van m'n "nieuwe" 144. Jambon 1.450 604.532 1 July 2013, 15:38
Laatste bericht: Boele
  nieuwe banden merk Camac volvo142 11 14.107 30 May 2013, 10:37
Laatste bericht: Jambon
  van je (nieuwe) buren moet je 't hebben... patrick2wd 11 8.928 29 October 2012, 13:42
Laatste bericht: patrick2wd
  stuurhuis revisie vragen ton76 13 13.342 21 August 2012, 18:24
Laatste bericht: ton76
  enkele vragen mbt 142 patrick2wd 8 5.981 21 March 2012, 11:16
Laatste bericht: patrick2wd
  wat nieuwe olie allemaal kan doen... patrick2wd 33 27.008 7 November 2011, 17:07
Laatste bericht: Boele
  Rallye-dash: enkele vragen keter 44 29.350 15 June 2011, 16:08
Laatste bericht: keter
  144 uit 1970. Technische vragen... jippooo 59 37.372 7 February 2011, 22:36
Laatste bericht: Marc1970
  Groot onderhoud b20 van mijn 145 Bert145 30 23.395 19 January 2010, 23:34
Laatste bericht: Bert145
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.338 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)