Berichten: 55
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
Wat betreft die motorrevisie, dat weet ik zeker. Heb hier de bonnetjes liggen van wat er allemaal vernieuwd is. Sindsdien heeft het blok alweer 50.000 km gelopen. Of die dubbele carb. toen ook is vervangen voor een enkele weet ik niet, dit kan ook later gebeurt zijn. Verder heb ik hem van een vertrouwd persoon gekocht die de auto zelf heeft geimporteerd in 2000. Hij heeft hem toen laten reviceren en dinitrollen en vervolgens is hij naar zijn zus gegaan van 2001 tot 2009. Zij heeft alles door een garage (anwb-garage) in rotterdam laten doen.
O ringen kan ik niet ontdekken. Dat roodomcirkelde gat dichtmaken met een rubberen dop, die groene gewoon afdichten met een schroef en die blauwe is de CO die compleet overbodig is?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Goed plan. Wel een flinke stop tot onderin.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Volgens mij heeft marc die codes van de verschillende naalden voor de 140 wel eens hier gepost.
(in dat stromberg revisietopic van mij)
Berichten: 55
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
Gister een nieuwe drukgroep. koppelingsplaat en druklager gemonteerd. Wat een verschil. Was een geslaagd project!
De koude startkwestie is nog steeds niet opgelost, ben er ook niet mee bezig geweest. Ik heb dat temperatuurding maar weer gewoon teruggezet en hij rijdt verder goed. Motorisch wil ik hem echter perfect hebben dus ik denk dat ik maar eens begin met het afstellen van de kleppen (moet dit met warme motor?), het afstellen van de ontsteking, het vervangen van de olie (welke olie is het beste qua prijs kwaliteit en welke dikte?) en vervolgens het reviceren en schoonmaken van de carburateur.
Ook kwam ik erachter dat 1 bougiekabel afwijkt van de andere 3. Deze is wat meer geisoleerd en er zit een grotere dop op. Heeft dit invloed? Welk type bougie is qua hittegraad aan te raden voor een B20A op benzine?
Berichten: 55
Topics: 4
Lid sinds: Jun 2009
Voor de montage van mn roofrack ben ik nog op zoek naar de originele boutjes met kruiskop en bijbehorende moeren met rubber eromheen. Zijn deze nog ergens te krijgen of wordt het improviseren?
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Er zijn vast 50 manieren om klepspeling af te stellen, makkelijk, moeilijk, snel, precies, rommelig, whatever. In het Volvo Servicehandboek (Service Manual Part 2, Engine B20A, B20B) wordt het als volgt omschreven (let op het woordje "satisfactorily"):
The valve clearance can be adjusted satisfactorily with the engine stationary, irrespective of whether or not it is cold or warm. The clearance is the same for both the inlet and the outlet valve.
When adjusting, use two feeler gauges, one "Go" 0.40 mm thick and the other "No-Go" 0.45 mm thick for the B20A (0.50 and 0.55 mm for the B20B). The clearance is adjusted so that the thinnest gauge can be inserted easily while the thicker one must not enter.
When the piston in No. 1 cylinder is at top dead center (the compression stroke) valve Nos. 1, 2, 3, and 5 (counted from the front) are adjusted, and with the piston in No. 4 cylinder at top dead center, valves Nos. 4, 6, 7 and 8.
Dus warm en koud tussen 0.40 en 0.45.
Ik gebruik 20W50 van MPM, of 15W50 van de Hema, als het maar goedkoop is.
Je kan de weerstand van je bougiekabels meten. Bosch 175T35 stond er voor de B20A, tegenwoordig W7BC, of NGK BP6HS, Champion L87Y.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969