Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
740 2.0 Turbo 16V, van dagelijks vervoer naar drift-/circuit mobiel
#61
Hoe staat het met dit projectje?
Antwoord
#62
Hey All,

Hoe het er mee staat. Nou feitelijk zoals Jelmar aangaf:
-Puntjes op de I zetten.

EGT:
D.w.z. We hadden een eigenwijze EGT aansluiting in de ECU.
De waardes welke de EGT probe's registreerden en welke door de ECU werden weergegeven schommelden
aanzienlijk (stel de uitlaatgas temperatuur is zo'n 600 graden, dan maakt hij er in de ECU schommelingen van
van tussen de 400 en 800 graden celcius).
Bij hogere temperaturen / meer last ging de logging soms naar 1100/1200 graden. Hier klopt natuurlijk geen hout van.
In totaal 5 verschillende EGT probes (incl. de bij KDFI meegeleverde) geprobeerd. Wanneer aangesloten via de ECU
bleven deze spikes geven. Mooi, het lag dus niet aan de EGT probes.
Een digitale meter op de 5 probes aangesloten -> zeer mooie stabiele waardes.
Wel.. dan moet het in de kabel zitten tussen de probe en de ECU, of de ECU zelf.
Diverse kabels geprobeerd inclusief afgeschermde omwille van storingen buitenaf.
Dit bood ook geen oplossing.
Toen maar de eerste de beste EGT op het ECU bordje zelf vast gesoldeerd: Probleem vele malen minder
(maar toch nog zeer duidelijk aanwezig).
Hmmmmmmmm...... What's next ??? ??? ???

Losse / Nieuwe EGT probe met digitaal display gekocht voor weinig *aanrader*. Deze ingebouwd in het dashboard.
Alarmwaardes kunnen worden ingesteld en er zit een uitgaande poort op waar ik wat mee zou kunnen doen. Deze poort
wordt 'gesloten' op het moment dat het 'alarm in werking treedt'.


Tacho / RPM:
Verder nog problemen gehad om een correct toerental signaal uit de ECU te krijgen. Dat wil zeggen, dit ligt niet aan de ECU, maar
aan de toerenteller *yasaki* (ofzo ?).
Met een ander Volvo dashboard (uit de 242GT), kreeg ik d.m.v. een weerstand tussen ECU en de toerenteller te plaatsen een keurig
RPM signaal.


Gaas:
Gaas besteld, zeer fijntjes...zwart gespoten. Dit komt voor de IC en de olie koeler. Valt niet echt op.


Digitaal dashboard:
Omdat ik al maanden tegen bovenstaande 2 punten aan loop, toch vanmorgen besloten om het tacho signaal ook uit te bannen:
besloten om de hele orginele klokkenwinkel van de 740 te verbannen. (for sale).

Deze komt over een dag of 5 binnen:
[Afbeelding: dash.jpg]

Op de plek van het orginele dashboard komt een carbon plaat waar dit dashboard met de dremel in pas wordt gemaakt.

Bovenstaande betekend weer een grote klus want dan kan er weer enige overtollige bedrading worden weggehaald.
LED's met houdertjes bestellen voor linksaf/rechtsaf/groot licht/ruitensproeier reservoir;D etc.

V.w.b. de ECU blijft er voorlopig nog in zitten. De EGT gebruik ik nu toch niet meer via de ECU. Hooguit een alarm-signaal naar
de ECU toesturen i.g.v. (uitzoeken of dat kan....).

Olietemp/druk wil ik ook graag de ECU hebben maar de ECU heeft enkele beperkingen indien je 'meer' wil aansluiten.


Remmerij:
Gisteren nog een blokje gereden. Hij pakt zeeeer soepeltjes op vanuit deze setup. (nee setup nog niet definitief >Sad).
Zowel laag als hoog in de toeren. Mjummie.
Wat ik nog mis: Fatsoenlijke remdruk.
Maf. Orginele ABS gebeuren eraf gehaald. Hydraulische handrem tussengeplaatst, remdrukverdeler tussengeplaatst.
Gisteren even paar keer goed geprobeerd te remmen. Pffffffffffffffff.. dat schiet NIET OP zeg.
Nou ja dat is dus ook nog een puntje van aandacht.


Olie lekje:
Hebben nog steeds het olie lekje op de plek van waar de ontsteking zat.
Wellicht moet kleppendeksel hier even voor af. Komt mooi uit want dan
kunnen we gelijk een banjo in 't kleppendeksel draaien voor (extra) ontluchting.


Oef, best verhaal weer. Zal z.s.m. weer eens een foto of 50 plaatsen, want heb ze wel gemaakt, maar nog niet gepost.



Groetjes.








Antwoord
#63
Ohww ja,

Nog vergeten:

Diff / locker:
Nog vergeten te vermelden. Heb de nieuwe diff-rubbers binnen van de garage.
De andere klok komt er onder met de Eaton locker (als die er nu in zit.....dacht het wel).
Die komt er onder en t.z.t. komt er een mechanisch diff in, maar kom nog niet heel
veel verder met het uitzoeken wat er nou precies in kan, met de volgende usage:
straat + circuit + driften
Een Full-locker is leuk maar niet voor circuit werk.

Nou ja....zoals gezegd....dit komt nog wel ;-)
Antwoord
#64
Foto's..as promised.

Even denken waar ik gebleven was met al die crashes hier van die site.


Andere IC was snel besloten nadat de 740 weer liep:
[Afbeelding: P1000268-1.jpg]


IC mooi in de rubbers boven en onder:
[Afbeelding: P1000286-1.jpg]


Iemand met de spuitbus bezig geweest ;D:
[Afbeelding: P1000290.jpg]


[Afbeelding: P1000309.jpg]


De nieuw weggestopte EGT:
[Afbeelding: P1000378.jpg]


Bijbehorende display:
[Afbeelding: P1000380.jpg]


[Afbeelding: P1000381.jpg]


Deze klok dan maar gaan klaarmaken:
[Afbeelding: P1000382.jpg]


Verse rubbers erin:
[Afbeelding: P1000384.jpg]


Nog even een view from above. Met de mega dikke slangenklemmen
omdat de andere slangenklemmen los vlogen.
(die van de dumpvalve ook en die heeft een mooie put in de klep gemaakt)
[Afbeelding: P1000385.jpg]


Nog eentje van boven:
[Afbeelding: P1000386.jpg]



Zo, zo te zien mis ik nog een foto of tig maar dan heb ik in ieder geval weer wat geplaatst ;-)


Grtz. Martin

Antwoord
#65
ziet er netjes uit!!! HULDE!! :-* :-*
maarreeehhh:
heb je daar ook drank voor nodig?? ;D ;D ;D ;D ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#66
Nog enkele filmpjes van de 740 en de 940 (Voch), voor wie 't leuk vinden...


Motor loopt weer:
http://www.youtube.com/watch?v=f6NUQgLFr98

Beetje aanrommelen op de stelconplaten:
http://www.youtube.com/watch?v=WoW8Xi-U7sE

Volvo Original Cup (940 n/a), Bijna een drift kwijtraken :o :o
http://www.youtube.com/watch?v=UbwdxzMBmGg

Volvo Original Cup (940 n/a), Nachtproef:
http://www.youtube.com/watch?v=VwupckxobP4

Volvo Original Cup (940 n/a), Dagproef:
http://www.youtube.com/watch?v=Uz24P7K8GLI









Antwoord
#67
PP! schreef:ziet er netjes uit!!! HULDE!! :-* :-*
maarreeehhh:
heb je daar ook drank voor nodig?? ;D ;D ;D ;D ;D


Heb laatst een M46OD geruild tegen 10 kratten bier...ehnn.... nee niet nodig, maar wel lekker ! ;D
Antwoord
#68
740t16v schreef:Foto's..as promised.

Even denken waar ik gebleven was met al die crashes hier van die site.
Deze klok dan maar gaan klaarmaken:
[Afbeelding: P1000382.jpg]


Verse rubbers erin:
[Afbeelding: P1000384.jpg]


Grtz. Martin

zie toch echt een flesje ( heupfles met Grolschsleuting?) rechts achter staan ;D
Land Rover 110. 200TDi ' 84
BMW E23 ' 83
V70 t-5 ' 99
Antwoord
#69
O de Beerenburg flesjes.
Daar staan nog een aantal volle flesjes van her-en-der ;D
Antwoord
#70
Daar ben ik het dan niet mee eens, blauw staat naar racing erg netjes en sportief!!

Mooi project, Respect!
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Voorstellen : De Turbo Intercooler Kogelman 3 1.123 7 June 2024, 18:14
Laatste bericht: Kogelman
  Even voorstellen 240 Turbo Brick Japster 2 2.663 16 August 2021, 08:49
Laatste bericht: Yezzz
  amazon turbo edwin 184 153.487 27 January 2021, 23:09
Laatste bericht: edwin
  Pontiac astre Turbo project Joey 3 3.233 21 November 2020, 01:33
Laatste bericht: Dopski
  Mijn Volvo 242 turbo Volvo 142 B23 279 200.095 28 October 2019, 13:47
Laatste bericht: EduardW
  Volvo 244/240 turbo Naciremus 1 3.120 30 November 2018, 19:04
Laatste bericht: UraniumFever
  Brum; de blauwe 245 turbo Schipper 126 104.522 30 May 2017, 23:08
Laatste bericht: Schipper
  De Volvo's van Estoque - '83 245 Turbo & '77 242 Turbo Estoque 779 478.435 6 May 2017, 20:38
Laatste bericht: sander69
  Rustig op zoek naar "mijn" volvo jopie95 38 29.025 30 January 2017, 21:04
Laatste bericht: jopie95
  even voorstellen: Volvo 142 turbo Project jehannes 151 97.670 23 January 2017, 16:12
Laatste bericht: jehannes

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)