Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Groot onderhoud b20 van mijn 145
Heb hetzelfde klusje aan mijn B21 net gedaan. De 010 en 020 maten zijn ondermaten voor als de krukas ooit al eens afgedraaid is. Als je een zo'n lagerschaal loshaalt, kan je zien of er nu ook std in zit. In dat geval weer std bestellen.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
En als-ie na 500 km in elkaar draait giet je de fles wijn in mijn benzinetank leeg Wink?

Qua keerring zit je vast aan het huis wat je nu hebt, da's overzichtelijk, vilt en rubber zijn niet uitwisselbaar. Allebei even goed mits juist gemonteerd. Kijk eens of er een groef rondom de krukas zit, daar moet je nieuwe keerring niet in draaien. Maak gerust foto's van het geheel, B20's zijn prachtige apparaten.

Volgens mij kan je bij al die leveranciers gewoon bestellen wat je nodig hebt, ze stellen allerlei setjes zelf samen. .010 en .020 zijn overmaat lagers voor als je krukas naar een ondermaat geslepen is.

Het keerring huis moet je centreren en goed vastzetten anders trekken de boutjes van de carterpan het weer naar beneden. Alle pasvlakken goed controleren en een spoortje vloeibare pakking is handig om de pakking op zijn plek te plakken en in de hoekjes. Carterpan recht maken voor je hem eronder zet.

Ik zou die drijfstanglagers gewoon bestellen als je er nu al aan twijfelt (ik zou ervan uit gaan dat de STD er nog in zitten), dan weet je ook gelijk hoe nieuwe eruit zien (grijs zachtglanzend). Die op de foto hebben allemaal hun zachtmetalen (Babbitt metaal of lood) laag verloren en de koperlaag daaronder komt erdoor, weg ermee. Daaronder zit staal, maar dan is je krukas al gaar.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik heb net nog even de onderste lagerschalen eraf gehaald. Ze zien er ongeveer allemaal hetzelfde uit. Ik heb geen idee of ze goed of slecht zijn maar ze lijken wel wat mooier dan die van jouw foto. Degene op de eerste foto is nog in de slechtste staat want daar zit in het midden een heel licht voelbaar groefje maar verder ook niet. Nieuwe bestellen of niet?
Ik rijd minder dan 5000 km per jaar met dit ding dus veel heeft het niet te houden.

[Afbeelding: IMG_4811.JPG]

[Afbeelding: IMG_4814.JPG]

[Afbeelding: IMG_4815.JPG]
Antwoord
Ziet er prachtig uit. Olie erop en weer monteren zou ik zeggen. Let erop dat je onderdelen niet uitwisselt en dat je links/rechts niet verwisselt.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Antwoord
Die zou ik nog wel terugstoppen. Misschien een zweempje rood, op de foto waar ze met z'n vieren naast elkaar liggen, of is dat een reflectie van iets? Deze onderste krijgen de grootste klap, dus de bovenste helft is nog als nieuw.

Maar goed, ik ben niet iemand die gelijk van alles gaat vervangen.

Dit is zeker niet de oorzaak van een tik bij warme motor. Het aanhaalmoment van de drijfstangmoeren is 52-58 Nm.

Iemand heeft trouwens met een stift merktekens in de lagerkappen geslagen, terwijl er aan de andere kant keurig nummers 1 t/m 4 opstaan, die ook op de drijfstangen staan. Die cijfers zou ik aanhouden.
Antwoord
Oke dat scheelt de student weer 3 tientjes die ik nu misschien maar uit ga geven aan een moment sleutel ;D

Maare dat zweempje rood bruinig kan ik in het echt niet terugvinden.

Een tik bij warme motor zou ik het niet willen noemen het klinkt lichter, maar wat zou het kunnen zijn? Misschien de krukaslagers eens nakijken of gaat dat niet net zo simpel als de drijfstanglagers?

Misschien de oliepomp? Of kan die geen bijgeluidje genereren? Misschien is het ook gewoon een kwestie van kleppenstellen dat is ook al een tijdje niet gedaan geloof ik. In ieder geval 10.000 km geleden.
Antwoord
Ik ben kleurendoof, zeker in het roodspectrum. Voor de krukaslagers moet het distr.deksel eraf, laat maar zitten. Deze slijten toch al veel minder.

In de oliepomp is niks wat op en neer gaat of tikt. Beetje slijtage aan de dist.tandwielen geeft een tok. Klepspeling meten is altijd nuttig. Stroomverdeler kan ook aardig reutelen.
Lekke uitlaatpakking geeft ook zoiets, heen en weer tikkende nokkenas, versleten klepgeleider, retourklepje in de slang naar de rembekrachtiger, pfft, zoveel tikken.

Zoek eens op 'tik motor' op het V44 forum, krijg je zeker 100 topics.

Zet een slang aan je oor bij wijze van stethoscoop en zoek de bron het geluid.

Behalve kleurenblind heb ik ook last van boven-onder verwarring (en tiende-honderste, linksom-rechtsom etc), maar het bovenste drijfstanglager vangt de grootste klappen op van de zuiger en niet de onderste zoals ik eerder beweerde.
Antwoord
Marc1970 schreef:Carterpan recht maken voor je hem eronder zet.

Hoe moet ik dit interpreteren? Het carter heeft zeg maar 2 afdichtingsranden met ertussen in de gaten waarmee je hem vastzet. Bij al die gaten is hij door het vastdraaien niet meer helemaal vlak als je begrijpt wat ik bedoel. Is het het beste om al die gaten weer wat te laten verzinken door ze met een hamer naar beneden te tikken of bedoel je iets anders met rechtmaken? Ik vind het carter maar een slap geval trouwens.

En ik wil alles zo dicht mogelijk dus wat denk je is het verstandig om zowel onder als boven de hele pakking nog een streep vloeibare pakking te trekken of is dat overkill?
Antwoord
Zolang je er niet zoveel pakking tussen smeert dat het er aan alle kanten uitknijpt en de slierten door de motor vliegen is er niks op tegen. Zeker in de hoekjes waar de keerringhuizen tegen het blok aan zitten kan je wat spul prutten.

Inderdaad rond de boutgaten wat terugmasseren in de oorspronkelijke vorm.
Antwoord
He marc je zei dat het aanhaalmoment van de drijfstanglagers 52 tot 58 nm was maar in mijn haynes staat 33 lb ft wat neer komt op 44 nm of kijk ik verkeerd?

Het aandraaien van de carterbouten kan ook het best met een momentsleutel, volgens het boek met een aanhaalmoment van 6-8 lb ft wat neerkomt op 10nm is dit niet heel weinig?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onderhoud Volvo 164 Dirk342 2 4.878 30 March 2014, 15:12
Laatste bericht: Dirk342
  aantal vragen mbt mijn nieuwe 145 Bert145 56 30.600 5 July 2009, 20:28
Laatste bericht: Marc1970
  Automaat inbouwen in mijn 164 (71') waz 12 11.333 7 January 2009, 02:36
Laatste bericht: waz

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)