Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aangenaam: wij en onze 144!
tip: olielekkage en lekkende ramen snel aanpakken! Die ramen is echt een bekende kwaal en zorgt voor hele vervelende roestplekken in de paravaan. Snel schoon maken onder de sierlijst en behandelen met anti-roest middel.
Mijn project: http://volvo142-deluxe.blogspot.com/ <br />Mijn rijdende klassieker: Volvo 164
Antwoord
Kijk en dáárom heb ik me hier aangemeld! Bedankt voor het advies, dat we zeker opvolgen!
Antwoord
Ah, hij is uit 1969, met de blaasmonden op de hoedeplank. Prachtsysteem, zie: http://volvolvo.nl/index.php?option=com_...#msg105169

Dat je motor niet warm wordt zou aan de thermostaat kunnen liggen.

Brandende olielampjes bij warme motor zijn niet zo goed. Of iets mis met oliepomp, of met de drijfstanglagers, of allebei. Of het oliefilter is aan het verstoppen. Probeer eens met 20W50 en een nieuw oliefilter. Kijk dan gelijk naar de kleur vd oude olie, grijze pasta/brokken of metallic waas erin is slecht nieuws.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Ik zal het hele olieverhaal maar even vertellen. Als dit eigenlijk in een apart topic in het 140 forum hoort, dan hoor ik het graag en dan plaats ik het daar.

Toen we de auto gingen kopen zat er smurrie in de oliedop. We dachten dat de koppakking misschien naar z'n grootje was, maar vanwege de prijs en onze nood voor een auto hebben we de Volvo toch meegenomen. Onderweg elk half uur de olie en koelvloeistof bekeken, alles bleef er goed uit zien en de temperatuurmeter bleef in het 'koud' vakje. Het vroor, dus we dachten dat we geluk hadden.

Je kunt echter zien dat hij olie lekt, want de motor is nat en de motorkap van onder ook. We hebben inmiddels wel een paar keer olie bij moeten vullen. Inmiddels hebben we meer dan 800 km met de auto gereden in een week, en er zijn geen problemen.

Behalve.. donderdag. Ik reed naar Leiden en toen ik net op de A2 was ging het olielampje branden. Remmen of gas geven deed het lampje doven. Ik reed net langs een tankstation dus ik ben daar gestopt. Ik was enigszins in paniek (nieuwe auto, alleen, koud buiten, bah, chagrijnig), en toen ik wilde stoppen deed de rem het bijna niet. Ik heb toen de ANWB gebeld en er kwam een Volvofan om me te helpen. Het stekkertje van het olielampje bleek los te hangen dus dat het lampje brandde was niet echt verbazend (inderdaad, dan voel je je blond hoor!). En daar komt nog bij dat waarschijnlijk de motor was afgeslagen waardoor de rembekrachtiging het niet deed. Echt iets voor mij dit! De wegenwachtmeneer ging even wat rondjes scheuren over de parkeerpaats en vond de motor heel mooi klinken, de remmen waren super, en het was zeker niet de koppakking zei hij. De smurrie zou condens zijn. Nadat ik de dop heb schoongemaakt is het ook niet meer teruggekomen in die 800 km.

De ANWBman dacht dat het misschien gewoon de oliedop was ofwel een pakking of lekke slang, dus vandaar dat we na het schoonspuiten (morgen) goed opletten waar het vandaan komt.

Enige rare is dus dat het lampje nog steeds brandt als ik stil sta. Kan dit liggen aan een te laag stationair toerental? Dat de olie dan wat langzamer wordt rondgepompt?

Twee bonusvragen ;D
1: Dat AMP lampje, wat zegt dit? Dat brandt namelijk ook wel eens als ik stil sta en ook tot een minuutje nadat ik de motor heb gestart.
2: Waarom steken er kleine stekkertjes uit onze voorstoelen? Dit zijn overigens niet de originele stoelen, maar het zijn wel volvostoelen. Is stoelverwarming een optie bij een later type?
Antwoord
AMP lampje is de laadspanning, mogelijk zullen je koolborstels aan vevanging to zijn. controleer dan eerst ff of er speling op de dynamo as zit, en wel met de V-snaar los aub Wink meet ook de laadspanning op de accupolen met stationair draaiende motor, eerst zonder verbruikers, daarna met alles aan... moet tussen 13.6 en 14.2 zijn.

Die stekkertjes, dan heb je idd zitkussens van een GL, daar zit een verwarmingelement in.
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Mooie oplossing om een brandend olielampje op te lossen door de stekker los te trekken. Met remmen en gasgeven tikte het stekkertje ws. tegen het blok waardoor het lampje gaat branden.

Nu heb je dus weer een functionerend oliedruklampje, da's al prettig. Jammer dat-ie oplicht. Een goeie oliepomp (of zelfs een middelmatige) geeft stationair al genoeg druk, warm of koud.

Dit lampje heeft niks te maken met je lekkage, da's meest een kwestie van ouwe pakkingen en slangen.
Antwoord
Dan staan we nog voor een raadsel, wat betreft het olielampje.. We gaan in elk geval straks even kijken naar de accuspanning, de gordels er misschien inzetten, en wat andere dingen bekijken. Nieuws volgt!
Antwoord
maar je gaf toch aan dat de ANWB meneer het stekkertje heeft gefikst?!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Inderdaad, als ik rijd brandt het lampje niet meer. Als ik stop voor een stoplicht echter wel! Zodra ik gas geef (met de koppeling ingedrukt, of tijdens het wegrijden) gaat het lampje weer uit.
Antwoord
Dan doet het olielampje wat het doen moet, nl. waarschuwen voor te lage oliedruk.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Onze oranje 245 uit 1977 Sputnik 4 2.434 17 December 2022, 08:30
Laatste bericht: HSGHOR
  Onze "nieuwe" volvo 240 estate rhoek 4 3.451 17 April 2013, 16:38
Laatste bericht: paulb
  aangenaam, Tijdrovers is de naam tijdrovers 18 13.435 11 September 2012, 12:15
Laatste bericht: Rubicon
  Onze rode 240 polar uit 93 dannyswart 7 7.714 21 August 2012, 11:33
Laatste bericht: BartWillem
  Leven met onze 245 (was: 245 logisch vervolg op onze 2CV) landloper 75 37.330 12 June 2012, 14:02
Laatste bericht: landloper
  Onze nieuwe kinderwagen Hein T 30 16.454 30 July 2011, 10:01
Laatste bericht: rients
  Update: Onze toekomstige "schoolbus" MyFirstVolvo 9 4.787 4 September 2009, 23:03
Laatste bericht: TheSaint77
  Onze eerste Volvo Boxerman 17 8.826 1 August 2009, 21:51
Laatste bericht: Boxerman
  aangenaam M@urice 18 9.976 4 May 2008, 13:27
Laatste bericht: Dirk242
  aangenaam schande 8 5.281 24 February 2008, 04:19
Laatste bericht: TheSaint77

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)