13 January 2006, 00:40
Ticcie schreef:ben het wel aardig met Thuur eens: de kosten qua wegenbelasting, verzekering en benzine/lpg ontlopen elkaar nauwelijks. Daarbij denk ik dat regulier onderhoud voor beide auto's niet veel scheelt (850 iets duurder). Alleen complexere reparaties zijn bij een 850 vaak een stuk kostbaarder en moeilijker zelf te doen.
Verzekering is voor mij dik 10 euro in de maand goedkoper, en ik heb geen speciale polis (oldtimer oid). Een gemiddelde complexe reparatie aan een 850 kost minstens 1000 euro. Denk aan koppeling, verdamper airco, etc. Voor de rest hoef je ook niet te verwachten om voor onder de 300 euro bij de dealer weg te gaan (remmen, homokineet, wiellager, beurtje, etc.)
Citaat:Maar..... als je 'm gewoon wilt om te rijden en verder geen echte 240-gevoelens koestert, dan zou ik toch eerst een LANGE proefrit in een 240 maken. Mijn broertje heeft een 850GLT en ik moet zeggen dat die wel heeerlijk relaxed cruist. Daar kan een 240 gewoon niet tegenop.
Om op een van je eerdere vragen terug te komen: 320.000km is idd de hoogste tijd voor een eerste koprevisie bij de meeste 240's. Maar de kosten vallen wel een beetje mee. als je eea zelf (de)monteert, dan kost het je misschien E400. Bij een 850 20V loopt het vlgs mij al snel richting de E750-1000.
Dus.... een 240 zou ik rationeel gezien niet zomaar inruilen tegen een 850. De besparingen vallen je dan tegen. Je krijgt alleen ongetwijfeld WEL binnen hele korte tijd het 240-virus te pakken en da's niet best!
Koprevisie bij de 850 komt haast nooit voor. Meestal beginnen de hydrostoters te lekken vanaf zo'n 450dkm of is er een andere oorzaak voor compressieverlies. Vaak doen mensen de auto dan weg.
Er zijn ook wel voordelen aan een 850 :lol: De koppakking gaat gewoon nooit stuk. Ik ken 2 mensen die beweren een lekke koppaking gehad te hebben, maar het bewijs hiervan heb ik nooit gezien. En de uitlaat is geheel van RVS, dus daar hoef je ook niet naar te kijken (mits je geen drempel hebt geraakt :oops: ) Dus dat zijn wel dingen waar je 'veiliger' mee zit bij een 850.
Vwb de luxe (hadden we nog niet gehad, toch?) maakt het ook niet veel uit. Ik heb een 850 met af-fabriek geen airbag, geen elektrische ramen, etc. Mijn Turbo is toch wel een flink niveau'tje luxer.
Gr 8)
Volvo V70 T5 '97<br />304 ponnies, 487 koppeltjes, 371 megameter