2 December 2010, 12:39
Ik zal een paar vragen beantwoorden zie in de discussie zoal de revu passeren:
- CNG blijft gasvormig. Dit maakt het mogelijk om tank parallel te koppelen waardoor er meer configuratie vrijheid is bij de in bouw. Ook kan men bijvoorbeeld een afkoppelbare extensie tank plaatsen in de kofferruimte. Heb je de extra ruimte nodig, koppel je hem eenvoudog weg af.
- de maximale vuldruk is 200 bar. Dat geldt voor zowel een commercieel station als een thuistank. Een commercieel station heeft echter een bufferdrukvat ertussen, waardoor je binnen 2 minuten klaar bent.
- Als je een oldtimer hebt, is LPG interessaner dan CNG. De terugverdientijd van de extra investering van een CNG tov een LPG kun je alleen op de brandstof terug verdienen en niet mede op de wegenbelasting
- Het verbuik van CNG is gunstiger dan van LPG (factor 1.4). Het komt erop neer dan je met een m3 gas ongeveer net zover als een liter diesel kan rijden.
- Als je aardgas koelt wordt het vloeibaar, natuurlijk ook als je de druk verhoogd, maar dan ga je naar absurt hoge drukken. Bij - 163 C is methaan vloeibaar en kun je op een druk van 8 bar en een goed geisoleerde tank ook vrij lang zo houden. Dit is interessant voor vrahctwagens die wat meer ruimte hebben dan een personenauto. De tanks zijn nl vrij groot door de isolatie en ventueel koelsysteem.
- De compacte compressor is iets waar ik al het nodige voor heb uitgezocht en ontwikkelt. De kleinste die ik nu zou kunnen leveren is een 5 m3/uur systeem. Hiermee zit je tank vol met maximaal 3 uur laden. Ik ben bezig om een 2 m3/uur te bouwen, die absoluut low-cost is. Veiligheid is natuurlijk wel een heel belangrijk aspect waarop ik geen consessies kan dien, dus ik hoop dat me dat lijkt voor ongeveer 250-3000 euro per unit. De 5 m3/uur machine kost ongeveer â¬5500,-.
- CNG blijft gasvormig. Dit maakt het mogelijk om tank parallel te koppelen waardoor er meer configuratie vrijheid is bij de in bouw. Ook kan men bijvoorbeeld een afkoppelbare extensie tank plaatsen in de kofferruimte. Heb je de extra ruimte nodig, koppel je hem eenvoudog weg af.
- de maximale vuldruk is 200 bar. Dat geldt voor zowel een commercieel station als een thuistank. Een commercieel station heeft echter een bufferdrukvat ertussen, waardoor je binnen 2 minuten klaar bent.
- Als je een oldtimer hebt, is LPG interessaner dan CNG. De terugverdientijd van de extra investering van een CNG tov een LPG kun je alleen op de brandstof terug verdienen en niet mede op de wegenbelasting
- Het verbuik van CNG is gunstiger dan van LPG (factor 1.4). Het komt erop neer dan je met een m3 gas ongeveer net zover als een liter diesel kan rijden.
- Als je aardgas koelt wordt het vloeibaar, natuurlijk ook als je de druk verhoogd, maar dan ga je naar absurt hoge drukken. Bij - 163 C is methaan vloeibaar en kun je op een druk van 8 bar en een goed geisoleerde tank ook vrij lang zo houden. Dit is interessant voor vrahctwagens die wat meer ruimte hebben dan een personenauto. De tanks zijn nl vrij groot door de isolatie en ventueel koelsysteem.
- De compacte compressor is iets waar ik al het nodige voor heb uitgezocht en ontwikkelt. De kleinste die ik nu zou kunnen leveren is een 5 m3/uur systeem. Hiermee zit je tank vol met maximaal 3 uur laden. Ik ben bezig om een 2 m3/uur te bouwen, die absoluut low-cost is. Veiligheid is natuurlijk wel een heel belangrijk aspect waarop ik geen consessies kan dien, dus ik hoop dat me dat lijkt voor ongeveer 250-3000 euro per unit. De 5 m3/uur machine kost ongeveer â¬5500,-.
42 GT '79<br />240 GLT '88<br />240 SP '93

