11 December 2010, 11:04
danielk schreef:Geen idee wat die spiraal opwarmt van die zogenaamde motorwarmte, maar t koelwater wordt iig niet warm en ding verbruikt wel 300 watt haha. Heb in Duitsland nog een Diesel staan, ook met motorverwarming en daar voel ik ook geen warm koelwater. Misschien warmt dat ding de olie in de carterpan op? Ik niet snappen.
Iig heb ik de motorverwarming afgekoppepeld, want ik kwam een 230 stekker tegen in t interieur. Kleine 230V kachel gekocht. Timer ertussen en smorgens doet die 20 minuten voorverwarmen voor ik wegga haha. Werkt prima.
er zijn voorverwarmers voor de olie ook, die werken iig altijd op 220. Je kunt "verwarmen" natuurlijk op 2 manieren benaderen..
1 ik wil het zelf niet koud hebben
2 hoe eerder de motorolie op temperatuur, des te beter voor de motor.. (en die warmte wordt ook aan het water doorgegeven middel geleiding, zij het in beperkte mate..)
(3 beide..)
de versie die ik heb gezien zijn de moderne "lunchtrommeltjes" welke in de koelwaterleiding gemonteerd worden, (programeerbaar, afstandbediening etc.), de voorloper die hier nog wel eens langs komt, zo'n grote. Dan de "dompelaar"op 220 die in een vriesplug komt te zitten, of een "doos" welke tegen het blok of carter gemonteerd wordt. Ik verwacht wel dat de 220 versies de hele nacht ingeschakeld moeten zijn... net als bv brandweerauto's en de diesels die sprinklerinstallaties op temperatuur houden, die laatste zijn 24-7 warm..

![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)