25 December 2010, 13:27
Ik zou het niet minder serieus maar eerder anders willen noemen. De focus ligt hier vooral op veiligheid en milieu.
Waar in NL een auto wordt afgekeurd kan de auto hier worden goedgekeurd met een zogenaamde 2:a anmärkning. Dit zijn defecten die zo snel mogelijk hersteld moeten worden maar je hoeft niet terug voor een herkeuring. Voer je de reparaties niet uit en je politie zet je aan de kant heb je een probleem. Ik had zelf een aantal keren een 2:a bij andere auto's. Een keer viel de achterste pijp van de achter demper tijdens de keuring. Auto gromde wel een beetje maar verder geen probleem. De andere 2a: was dat de rubbers van de verbinding stang tussen voorwiel draagarm en stabilisator ontbraken. Bij mijn Volvo 460 (hij roest in vrede) kreeg ik een 2:a op roestige remleidingen achter. Wat ik aan de lijve heb ondervonden en ook lees op Zweedse fora geven o.a. defecten aan remmen, verlichting, wielophanging, wiellagers direct afkeur. Afhankelijk van het defect moet de auto binnen 2 of 4 weken aangeboden worden voor herkeuring.
Wat ook op het keuringsbewijs kan staan is een z.g.n 'Bra att veta' (goed om te weten) B.v. ernstige roestschade aan b.v. kokerbalken wordt vermeld. Nog geen probleem voor de veilighed maar heeft wel aandacht nodig.
Bij mijn Volvo heb ik de keuringsrapporten van de 10 jaar dat de vorige eigenaar de auto in bezit had. Auto is bijna alle keren afgekeurd op defecten aan de verlichting. En dat begrijp ik nu totaal niet. Dit zijn toch vrij simpel te herstellen defecten en het spaart je een rit naar het keuringstation en 200 Kr. Maar goed dat ter zijde.
Trouwens prachtig als je zoveel keuringsrapporten bij je auto hebt. Dit verteld toch wel iets over de auto. Tegenwoordig kan
je sinds 4 jaar als eigenaar de keuringsrapporten downloaden van de Bilprovningens website. Helaas niet de rapporten daarvoor.
Enneehhhh.... het een en ander hangt ook af welke keurmeester je treft. Ik weet bijvoorbeeld dat geen gevarendriehoek in de auto = afkeur. Deze heb ik dus altijd bij de hand. Bij de laatste keuring vroeg de keurmeester nergens naar.
Ook is er een klein schandaaltje in Malmö aan het licht gekomen. Een keurmeester had volgens de statistieken wel erg veel goedkeuringen.... tegen betaling.
Waar in NL een auto wordt afgekeurd kan de auto hier worden goedgekeurd met een zogenaamde 2:a anmärkning. Dit zijn defecten die zo snel mogelijk hersteld moeten worden maar je hoeft niet terug voor een herkeuring. Voer je de reparaties niet uit en je politie zet je aan de kant heb je een probleem. Ik had zelf een aantal keren een 2:a bij andere auto's. Een keer viel de achterste pijp van de achter demper tijdens de keuring. Auto gromde wel een beetje maar verder geen probleem. De andere 2a: was dat de rubbers van de verbinding stang tussen voorwiel draagarm en stabilisator ontbraken. Bij mijn Volvo 460 (hij roest in vrede) kreeg ik een 2:a op roestige remleidingen achter. Wat ik aan de lijve heb ondervonden en ook lees op Zweedse fora geven o.a. defecten aan remmen, verlichting, wielophanging, wiellagers direct afkeur. Afhankelijk van het defect moet de auto binnen 2 of 4 weken aangeboden worden voor herkeuring.
Wat ook op het keuringsbewijs kan staan is een z.g.n 'Bra att veta' (goed om te weten) B.v. ernstige roestschade aan b.v. kokerbalken wordt vermeld. Nog geen probleem voor de veilighed maar heeft wel aandacht nodig.
Bij mijn Volvo heb ik de keuringsrapporten van de 10 jaar dat de vorige eigenaar de auto in bezit had. Auto is bijna alle keren afgekeurd op defecten aan de verlichting. En dat begrijp ik nu totaal niet. Dit zijn toch vrij simpel te herstellen defecten en het spaart je een rit naar het keuringstation en 200 Kr. Maar goed dat ter zijde.
Trouwens prachtig als je zoveel keuringsrapporten bij je auto hebt. Dit verteld toch wel iets over de auto. Tegenwoordig kan
je sinds 4 jaar als eigenaar de keuringsrapporten downloaden van de Bilprovningens website. Helaas niet de rapporten daarvoor.
Enneehhhh.... het een en ander hangt ook af welke keurmeester je treft. Ik weet bijvoorbeeld dat geen gevarendriehoek in de auto = afkeur. Deze heb ik dus altijd bij de hand. Bij de laatste keuring vroeg de keurmeester nergens naar.
Ook is er een klein schandaaltje in Malmö aan het licht gekomen. Een keurmeester had volgens de statistieken wel erg veel goedkeuringen.... tegen betaling.
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden

