26 January 2011, 07:07
pepijnwk schreef:Net de motor weer een tijd stationair laten draaien na een minuut of 8 Begint de meter in het rood te lopen. De bovenste slang is dan nog redelijk koud een beetje lauw! En ik kan hem goed in knijpen. Als ik de slang bovenin knijp voel ik het in de onderste slang dus een verstopping in de radiateur lijkt me niet heel logisch. Water in reservoir en onderste slang blijFt koud. Wat me wel opviel is dat er veel rook uit de uitlaat komt. De motor loopt op lpg. Zou het een probleem met de koppakking kunnen zijn?
Wat een gedoe!
De bovenste slang wordt warm, dus er loopt wel degelijk (een klein beetje) koelmiddel van de motor naar de radiateur, en dus is de thermostaat in elk geval een beetje open. Met de winterse buitentemperaturen is het koelmiddel steenkoud als het uit de radiateur komt (radiateur is immers ontworpen om met AC, 1500 kg aanhanger, bergop met 38C buiten en wind mee alsnog de boel in orde te houden), dus dat de onderste slang koud is, is normaal.
Ik zeg: waarschijnlijk een kapotte waterpomp. Als de boel maar warm genoeg wordt ontstaat er vanzelf een beperkte thermosyfon, dus het koelwater stroomt een heel klein beetje, maar niet genoeg om de boel effectief te koelen.