15 March 2011, 11:36
Gisteren een betere inbusset gehaald (Gedore mag niet breken lijkt me) en de drukgroep losgemaakt. Het viel me meteen op dat de groeven in de frictieplaat niet gelijkmatig zijn gesleten, op sommige plekken is de groef aan de as-zijde volledig weggesleten terwijl aan de zijde van het koppelhuis nog voldoende profiel zit. Ik ga er vanuit dat de koppelingsplaat in zijn geheel krom is en daarom niet volledig meer kan worden ontkoppeld. Is dit een bekend probleem?
Verder heb ik het toplager verwijderd. Gewaarschuwd dat het kan tegenvallen heb ik een eigen tool ontwikkeld met het idee "als dit niet lukt gaan we aan het hydraulisch wc-papier". (met dank aan Marc)
Beschrijving tool verwijderen toplager;
* Neem een slotbout van 30 cm waarvan de kop door de binnenring van het lager past (bovenkant kop rond/ bij aanhechting bout plat).
* plaats een zwaar maar niet te groot stuk metaal met een gat in het midden op de slotbout.
* Plaats een moer op het uiteinde van de bout, zo dat het stuk ijzer over de hele lengte van de pen makkelijk kan bewegen.
* Doe de kop van de bout door het het binnenlager en haak het achter het binnenlager.
* Beweeg het stuk ijzer over de pen met een ruk en laat het op de moer botsen.
* Verplaats de kop van de bout naar de tegenoverleggende zijde van het binnenlager en herhaal de beweging.
* Blijf dit doen en je tikt het lager gecontroleerd naar buiten naar buiten
Het heeft mij ca. 30 seconden gekost en dat zonder beschadigingen oid.
Ik hoop vanmiddag de nieuwe onderdelen rte kunnen halen, voor de zekerhuid vervang ik alles gelijk, is de investering zeker waard.
Verder heb ik het toplager verwijderd. Gewaarschuwd dat het kan tegenvallen heb ik een eigen tool ontwikkeld met het idee "als dit niet lukt gaan we aan het hydraulisch wc-papier". (met dank aan Marc)
Beschrijving tool verwijderen toplager;
* Neem een slotbout van 30 cm waarvan de kop door de binnenring van het lager past (bovenkant kop rond/ bij aanhechting bout plat).
* plaats een zwaar maar niet te groot stuk metaal met een gat in het midden op de slotbout.
* Plaats een moer op het uiteinde van de bout, zo dat het stuk ijzer over de hele lengte van de pen makkelijk kan bewegen.
* Doe de kop van de bout door het het binnenlager en haak het achter het binnenlager.
* Beweeg het stuk ijzer over de pen met een ruk en laat het op de moer botsen.
* Verplaats de kop van de bout naar de tegenoverleggende zijde van het binnenlager en herhaal de beweging.
* Blijf dit doen en je tikt het lager gecontroleerd naar buiten naar buiten
Het heeft mij ca. 30 seconden gekost en dat zonder beschadigingen oid.
Ik hoop vanmiddag de nieuwe onderdelen rte kunnen halen, voor de zekerhuid vervang ik alles gelijk, is de investering zeker waard.
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio