15 April 2011, 11:37
De 4 en 6 middenin de naam staat inderdaad niet per definitie voor het aantal cilinders, maar meer voor de positionering tov elkaar. Bij de 140 en 160 klopte het cilinderaantal nog. Bij de introductie van de 240 en 260 hadden de 240's een viercilinder en de luxe 260 de PRV V6, allemaal benzine. Toen de diesel op de markt kwam werd deze eerst 244 GL D6 genoemd en later gewoon 240 Diesel.
Bij de 740/760 werd het alleen maar erger toen de 760 ook met een viercilinder benzine met turbo leverbaar werd en de 740 met de 6-cilinder diesel. Ook had de 780 geen 8-cilinder maar alleen 4- en 6-cilinders. De Volvo 360 had geen 6-cilinder maar een 2.0 viercilinder. Bij de 960 is het toch nog een beetje goedgekomen, die was er volgens mij alleen met 6-cilinders.
Bij de 740/760 werd het alleen maar erger toen de 760 ook met een viercilinder benzine met turbo leverbaar werd en de 740 met de 6-cilinder diesel. Ook had de 780 geen 8-cilinder maar alleen 4- en 6-cilinders. De Volvo 360 had geen 6-cilinder maar een 2.0 viercilinder. Bij de 960 is het toch nog een beetje goedgekomen, die was er volgens mij alleen met 6-cilinders.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km

