30 January 2006, 12:53
Over benzine toevoegingen: de specifieke schoonmaakmiddelen OK (kleppenreiniger, carburateurreiniger en injectie reiniger).
En indien nodig loodvervanger of octaanbooster. De rest is meestal te dure flauwekul.
Olie: In bijna alle gevallen geldt dat je dit pas veilig kunt doen bij oude motoren / bakken nadat deze uit elkaar zijn geweest en opnieuw moeten inlopen. Dan voorkom je ook ongewenste ellende als reacties met oude olieresten enzovoorts.
Een hele fijne toevoeging is molybdeensulfide (moly). Dit materiaal geeft een veel betere smering, omdat het niet (!) vloeibaar is en toch goed smeert en bestand is tegen hoge temperaturen.
Sommigen oliesoorten hebben al een moly toevoeging. Maar het is (soms moeilijk te vinden) ook los te koop. Bij toevoeging is het beter on de verpakking eerst te verhitten tot max. een graad of 50 (je wilt immers je handen niet verbranden). Goed schudden en dan bij in de motor gieten.
Of bij een verversing, eerst door de olie en dan het geheel goed verwarmd en geschud in de motor / bak gieten.
Op deze manier maak je met een olie van de Hema of Gamma een superieur product t.o.v. de dure merk olie?n.
En producten als Slick 50 moet je mijden als de pest. Dat is alleen voor de louche handelaar om een verrotte motor ff goed te laten klinken. Die producten houden het hooguit een half jaar vol, daarna heb je supersnelle slijtage en dus een kapotte motor.
En indien nodig loodvervanger of octaanbooster. De rest is meestal te dure flauwekul.
Olie: In bijna alle gevallen geldt dat je dit pas veilig kunt doen bij oude motoren / bakken nadat deze uit elkaar zijn geweest en opnieuw moeten inlopen. Dan voorkom je ook ongewenste ellende als reacties met oude olieresten enzovoorts.
Een hele fijne toevoeging is molybdeensulfide (moly). Dit materiaal geeft een veel betere smering, omdat het niet (!) vloeibaar is en toch goed smeert en bestand is tegen hoge temperaturen.
Sommigen oliesoorten hebben al een moly toevoeging. Maar het is (soms moeilijk te vinden) ook los te koop. Bij toevoeging is het beter on de verpakking eerst te verhitten tot max. een graad of 50 (je wilt immers je handen niet verbranden). Goed schudden en dan bij in de motor gieten.
Of bij een verversing, eerst door de olie en dan het geheel goed verwarmd en geschud in de motor / bak gieten.
Op deze manier maak je met een olie van de Hema of Gamma een superieur product t.o.v. de dure merk olie?n.
En producten als Slick 50 moet je mijden als de pest. Dat is alleen voor de louche handelaar om een verrotte motor ff goed te laten klinken. Die producten houden het hooguit een half jaar vol, daarna heb je supersnelle slijtage en dus een kapotte motor.
Gegroet,
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo
Erik
Na 11 jaar nu zonder Volvo