20 January 2013, 21:23
Volgens mij zijn jullie eiegenlijk boos om het zelfde:
Beiden hebben bewuste keuzes gemaakt, maar voelen zich genept, het zij door de prijsstijgingen, hetzij door een dreigende MRB.
Mijn MRB-vrije was ook duurder, want MRB-vrij. Dat devalueert dus, en dan ook nog bijbetalen aan MRB. Daarnaast, de LPG is ook ruim 50% gestegen sinds ik die liet inbouwen. En dan mogelijk nog de MRB eroverheen. Snap dus beide frustraties wel. Maar jullie hoeven daarom niet zo boos op elkaar te zijn.
Het is gewoon de overheid: regelingen die werken, gaan te veel kosten, en worden stopgezet (denk aan vliegtax, of potjes voor zonnepanelen). Regelingen die niet werken, zijn niet effectief en worden stopgezet. Alleen de tijdlijn varieert op onvoorspelbare wijze.
Zo heb ik nog ooit fiscaal-gunstige woekerpolissen, hypotheken, en dus ook de auto.
Terug on-topic:
Het belasten van bezit is niet ongebruikelijk natuurlijk (box3 etc).
Maar betalen naar gebruik is eigenlijk het enige dat echt steekhoudend is vanuit milieu-oogpunt, zoals dat zo mooi werd verwoord...).
Hierboven werd ergens ook gesteld dat destijds iedereen tegen km-heffing was. Dit was volgens mij niet waar: iedereen was tegen een te ingewikkeld en onbegrijpelijk systeem van prijsdifferentiatie met tarieven per energie-klasse, en per locatie, en per tijdstip. Dit was zo onbegrijpelijk, dat iedereen bang was voor de prijs die gewoonweg niet te voorspellen bleek. Daarnaast bleek het dan (door die differentiatie) te duur, en te privacy-gevoelig).
Ik zeg: de leasbak zo'n km-kast verplichten. Prive-km duidelijk, iedereen van de koudwatervrees af, en daarna doorvoeren voor eenieder!
Beiden hebben bewuste keuzes gemaakt, maar voelen zich genept, het zij door de prijsstijgingen, hetzij door een dreigende MRB.
Mijn MRB-vrije was ook duurder, want MRB-vrij. Dat devalueert dus, en dan ook nog bijbetalen aan MRB. Daarnaast, de LPG is ook ruim 50% gestegen sinds ik die liet inbouwen. En dan mogelijk nog de MRB eroverheen. Snap dus beide frustraties wel. Maar jullie hoeven daarom niet zo boos op elkaar te zijn.
Het is gewoon de overheid: regelingen die werken, gaan te veel kosten, en worden stopgezet (denk aan vliegtax, of potjes voor zonnepanelen). Regelingen die niet werken, zijn niet effectief en worden stopgezet. Alleen de tijdlijn varieert op onvoorspelbare wijze.
Zo heb ik nog ooit fiscaal-gunstige woekerpolissen, hypotheken, en dus ook de auto.
Terug on-topic:
Het belasten van bezit is niet ongebruikelijk natuurlijk (box3 etc).
Maar betalen naar gebruik is eigenlijk het enige dat echt steekhoudend is vanuit milieu-oogpunt, zoals dat zo mooi werd verwoord...).
Hierboven werd ergens ook gesteld dat destijds iedereen tegen km-heffing was. Dit was volgens mij niet waar: iedereen was tegen een te ingewikkeld en onbegrijpelijk systeem van prijsdifferentiatie met tarieven per energie-klasse, en per locatie, en per tijdstip. Dit was zo onbegrijpelijk, dat iedereen bang was voor de prijs die gewoonweg niet te voorspellen bleek. Daarnaast bleek het dan (door die differentiatie) te duur, en te privacy-gevoelig).
Ik zeg: de leasbak zo'n km-kast verplichten. Prive-km duidelijk, iedereen van de koudwatervrees af, en daarna doorvoeren voor eenieder!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005