2 February 2006, 21:38
Beste forummers,
eerst even de gegevens :
240 Van, B230F, LPG, 1991, 422.000km, recent kleppen gesteld en de AMS computer afgesteld volgens het "Sticky".
Toch blijft de motor regelmatig uitvallen als ik de koppeling iets te vroeg intrap om terug te schakelen of om te stoppen voor een stoplicht. Hij doet het niet als hij koud is en niet op benzine. Op benzine lijkt het net alsof bij het terugvallen van de toeren hij wordt "opgevangen", net boven stationair en dan rustig in stappen daalt. Dat is geloof ik het verhoogd stationair toerental. Op lpg zakt hij pontificaal naar beneden, waarna hij uitslaat.
Van het inlaatspruitstuk loopt een vacu?mslang die zich splitst. Een kant gaat naar de benzine toevoer toe. De andere kant gaat naar een zwart rond kastje bij het rechter schutbord :
![[Afbeelding: photo00217bi.th.jpg]](http://img348.imageshack.us/img348/9813/photo00217bi.th.jpg)
Wat is dat voor kastje ?
Er komt uit dit kastje weer een vacu?mslang die naar een electronisch aangestuurde klep gaat (op de foto's linksboven de actuator) :
![[Afbeelding: photo00186oa.th.jpg]](http://img517.imageshack.us/img517/5578/photo00186oa.th.jpg)
en
![[Afbeelding: photo00191vr.th.jpg]](http://img517.imageshack.us/img517/377/photo00191vr.th.jpg)
Wat is de functie van deze klep ? Als de motor loopt zit hij potdicht. Er komt geen lucht doorheen. Bij laag toerental niet en bij hoog toerental niet.
Ook uit dit klepje komt weer een vacu?mslangetje dat naar een afsluiter (sorry, geen plaatje) op de LPG-slang naar het inlaatspruitstuk zit. Als ik het afsluitertje handmatig beweeg slaat de auto af. Kennelijk knijpt hij de lpg toevoer.
Ook op de verdamper zitten er allerlei doosjes :
en electradraadjes. Waar dient dat allemaal voor ? Er zit meen ik ook een stappenmotor op de verdamper ? Zou dat die de veroorzaker van het probleem met afslaan kunnen zijn ?
Of de actuator en wat doet die dan eigenlijk ?
Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand me kan bijlichten over wat alle apparaatjes op de lpg installatie zijn en of deze te maken kunnen hebben met het afslaan.
Alvast bedankt,
Geert
eerst even de gegevens :
240 Van, B230F, LPG, 1991, 422.000km, recent kleppen gesteld en de AMS computer afgesteld volgens het "Sticky".
Toch blijft de motor regelmatig uitvallen als ik de koppeling iets te vroeg intrap om terug te schakelen of om te stoppen voor een stoplicht. Hij doet het niet als hij koud is en niet op benzine. Op benzine lijkt het net alsof bij het terugvallen van de toeren hij wordt "opgevangen", net boven stationair en dan rustig in stappen daalt. Dat is geloof ik het verhoogd stationair toerental. Op lpg zakt hij pontificaal naar beneden, waarna hij uitslaat.
Van het inlaatspruitstuk loopt een vacu?mslang die zich splitst. Een kant gaat naar de benzine toevoer toe. De andere kant gaat naar een zwart rond kastje bij het rechter schutbord :
![[Afbeelding: photo00217bi.th.jpg]](http://img348.imageshack.us/img348/9813/photo00217bi.th.jpg)
Wat is dat voor kastje ?
Er komt uit dit kastje weer een vacu?mslang die naar een electronisch aangestuurde klep gaat (op de foto's linksboven de actuator) :
![[Afbeelding: photo00186oa.th.jpg]](http://img517.imageshack.us/img517/5578/photo00186oa.th.jpg)
en
![[Afbeelding: photo00191vr.th.jpg]](http://img517.imageshack.us/img517/377/photo00191vr.th.jpg)
Wat is de functie van deze klep ? Als de motor loopt zit hij potdicht. Er komt geen lucht doorheen. Bij laag toerental niet en bij hoog toerental niet.
Ook uit dit klepje komt weer een vacu?mslangetje dat naar een afsluiter (sorry, geen plaatje) op de LPG-slang naar het inlaatspruitstuk zit. Als ik het afsluitertje handmatig beweeg slaat de auto af. Kennelijk knijpt hij de lpg toevoer.
Ook op de verdamper zitten er allerlei doosjes :
![[Afbeelding: photo00205ys.th.jpg]](http://img464.imageshack.us/img464/8654/photo00205ys.th.jpg)
Of de actuator en wat doet die dan eigenlijk ?
Nou, een heel verhaal. Ik hoop dat iemand me kan bijlichten over wat alle apparaatjes op de lpg installatie zijn en of deze te maken kunnen hebben met het afslaan.
Alvast bedankt,
Geert
Volvo 240 Van, B230F, 1991, 420Kkm<br />Moto Guzzi V65, 1985, 100Kkm<br />Citroen Xantia 2.0i, 1998, 250Kkm, automaat<br />Gazelle Populair, 20Kkm, 1975