20 August 2011, 11:01
Vrijdagmiddag na mijn tentamen begonnen met het demonteren van de cilinderkop.
Eerst alle injectoren eraf gehaald, tuimelas en inlaatspruitstuk. Hierover verbaasde ik me hoe goed ik het heb vastgezet een tijd terug. Door de spaghettipijp kon ik amper bij de moeren. Gelukkig toch gelukt met behulp van een cardanstuk.
![[Afbeelding: 4502b874.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/4502b874.jpg)
![[Afbeelding: 1825bb8b.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/1825bb8b.jpg)
Vervolgens heb ik het koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur te verwijderen. Liep snel leeg in de emmer. Klaar dacht ik zo. Na de kopbouten losgehaald te hebben, kwam ik erachter dat er nog redelijk wat koelwater in het blok stond. Een deel is dankzij de zwaartekracht op de garagevloer gekomen, de rest heb ik eruit kunnen zuigen.
![[Afbeelding: 6044428d.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/6044428d.jpg)
De grille heb ik er uit gehaald om ruimte te maken voor het verwisselen van de nokkenas. Hij kan hopelijk nÃt langs de elektrische fan.
![[Afbeelding: 0848a557.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/0848a557.jpg)
Deze moer, ongeveer36mm, moet nog los. We hebben alleen niet zo’n grote dop, bahco. Dus vandaag maar even bij mijn oom lenen.
De kop wordt vanmiddag aangepast door TinusTechniek. Er komen dubbele klepveren op. Hiervoor moet de kop licht bewerkt worden. Ik heb samen met mijn vader de veren en de kleppen vast verwijderd. Wel zo makkelijk. Hiervoor heeft mijn vader een ‘kleptool’ gemaakt. In combinatie met een lijmtang gaat dat erg goed!
![[Afbeelding: 71b0540b.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/71b0540b.jpg)
De volgers heb ik uit het blok geplukt. Degene die de nok van de nokkenas heeft opgegeten, is flink ingeslagen. Een foto maken is wat lastig, toch is het wel zichtbaar welke de slechte is.
![[Afbeelding: 4e1340d0.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/4e1340d0.jpg)
To be continued!
Eerst alle injectoren eraf gehaald, tuimelas en inlaatspruitstuk. Hierover verbaasde ik me hoe goed ik het heb vastgezet een tijd terug. Door de spaghettipijp kon ik amper bij de moeren. Gelukkig toch gelukt met behulp van een cardanstuk.
![[Afbeelding: 4502b874.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/4502b874.jpg)
![[Afbeelding: 1825bb8b.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/1825bb8b.jpg)
Vervolgens heb ik het koelwater eruit laten lopen door de onderste slang van de radiateur te verwijderen. Liep snel leeg in de emmer. Klaar dacht ik zo. Na de kopbouten losgehaald te hebben, kwam ik erachter dat er nog redelijk wat koelwater in het blok stond. Een deel is dankzij de zwaartekracht op de garagevloer gekomen, de rest heb ik eruit kunnen zuigen.
![[Afbeelding: 6044428d.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/6044428d.jpg)
De grille heb ik er uit gehaald om ruimte te maken voor het verwisselen van de nokkenas. Hij kan hopelijk nÃt langs de elektrische fan.
![[Afbeelding: 0848a557.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/0848a557.jpg)
Deze moer, ongeveer36mm, moet nog los. We hebben alleen niet zo’n grote dop, bahco. Dus vandaag maar even bij mijn oom lenen.
De kop wordt vanmiddag aangepast door TinusTechniek. Er komen dubbele klepveren op. Hiervoor moet de kop licht bewerkt worden. Ik heb samen met mijn vader de veren en de kleppen vast verwijderd. Wel zo makkelijk. Hiervoor heeft mijn vader een ‘kleptool’ gemaakt. In combinatie met een lijmtang gaat dat erg goed!
![[Afbeelding: 71b0540b.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/71b0540b.jpg)
De volgers heb ik uit het blok geplukt. Degene die de nok van de nokkenas heeft opgegeten, is flink ingeslagen. Een foto maken is wat lastig, toch is het wel zichtbaar welke de slechte is.
![[Afbeelding: 4e1340d0.jpg]](http://i948.photobucket.com/albums/ad329/bbraaksma/August%202011/4e1340d0.jpg)
To be continued!
Groeten, Boele

