3 October 2011, 11:20
Na vele jaren problemloos rijden, afgezien van kleine mankementen, die snel en eenvoudig op te lossen waren, was het afgelopen weekeinde weer eens groot onderhoud.
De distributieriem met spanrol waren aan vervanging toen na ruim 70.000km en 4.5 jaar, ook de waterpomp begon iets te lekken.
Met het mooie weer in het weekeinde en de aanschaf van de diverse onderdelen bij VOMD(Carlo), de auto op bruggetjes gereden en begonnen met demonteren van alle benodigde onderdelen.
Met de net aangeschafte poulie tegenhouder wat het super eenvoudig om de dist. riem te vervangen, deze keurig met momentsleutl en hoekverdraaiing op spanning gebracht.
Daarna waterpomp gedemonteerd en de pasvlakken goed schoongemaakt en nieuwe pomp gemonteerd.
Olie en olie- en luchtfilter vernnieuwd. Motor voorzien van nieuwe koelvloeistof en de boel gestart en warm laten lopen om te kijken of alles dicht was.
Naderhand de spanrol los en opnieuw vastgezet om de dist. riem weer goed opspaning te krijgen. Moet ik straks na 1000 km nog een keer herhalen
Nu nog kleppen stellen en bougies vernieuwen.
Helaas heeft een onverlaat een deuk rechtsachter in mijn auto gereden en uiteraard geen kaartje of berichtje achter gelaten.
Ben nu op zoek naar sierstrip chroom uitvoering voor boven op de bumper, is het gedeelte wat om de hoek loopt. Auto is een 245 van 1991
Wie oh wie heeft er nog een in goede staat liggen.
Deuk kan ik hopelijk zonder spuiten er weer uitkrijgen met behulp van een schaarkrikje. Plaats ik binnen in de wielkast en druk de boel weer voorzichtig naar buiten.
De distributieriem met spanrol waren aan vervanging toen na ruim 70.000km en 4.5 jaar, ook de waterpomp begon iets te lekken.
Met het mooie weer in het weekeinde en de aanschaf van de diverse onderdelen bij VOMD(Carlo), de auto op bruggetjes gereden en begonnen met demonteren van alle benodigde onderdelen.
Met de net aangeschafte poulie tegenhouder wat het super eenvoudig om de dist. riem te vervangen, deze keurig met momentsleutl en hoekverdraaiing op spanning gebracht.
Daarna waterpomp gedemonteerd en de pasvlakken goed schoongemaakt en nieuwe pomp gemonteerd.
Olie en olie- en luchtfilter vernnieuwd. Motor voorzien van nieuwe koelvloeistof en de boel gestart en warm laten lopen om te kijken of alles dicht was.
Naderhand de spanrol los en opnieuw vastgezet om de dist. riem weer goed opspaning te krijgen. Moet ik straks na 1000 km nog een keer herhalen
Nu nog kleppen stellen en bougies vernieuwen.
Helaas heeft een onverlaat een deuk rechtsachter in mijn auto gereden en uiteraard geen kaartje of berichtje achter gelaten.
Ben nu op zoek naar sierstrip chroom uitvoering voor boven op de bumper, is het gedeelte wat om de hoek loopt. Auto is een 245 van 1991
Wie oh wie heeft er nog een in goede staat liggen.
Deuk kan ik hopelijk zonder spuiten er weer uitkrijgen met behulp van een schaarkrikje. Plaats ik binnen in de wielkast en druk de boel weer voorzichtig naar buiten.
Frans z'n Volvo's: Volvo Amazon Kombi P221, B18A+ overdrive 1965, Volvo XC70, Titanium 2016,USA import

