4 October 2011, 20:20
Black Moose schreef:Is dat zonder special gereedschap te doen, en moet de kop er dan af?
Ik heb het afgelopen weekend een B30 en een B20 onder handen genomen. Ik had vantevoren van een oude bougie en een (mannelijke) luchtnippel een hulpstuk gemaakt.
Hiermee blijven de kleppen op zijn plaats tijdens de de- en montage van de veer. Dus....bougie eruit, hulpstuk erin. Druk erop en samen met het speciale Midlock gereedschap zo gepiept. Dit gereedschap kost rond de â¬90,- dus heb ik wat anders bedacht. Ik ben namelijk nogal zuinig. Ik heb een hulpstuk van een tap en snijset gebruikt. Het deel met de 2 steeltjes en het ronde gat in het midden voor de draadsnijder. Als je het hiermee doet kun je het niet alleen. Je bent namelijk beide handen nodig om dit hulpstuk naar beneden te drukken. Maar mijn zoons hebben om beurten geholpen de spietjes eruit te pulken en er weer in te zetten. Dit gaat redelijk goed zonder magneetje. Wel eerst even een paar tikjes op de veerschotel geven zodat deze los komt van de spietjes. Het zit natuurlijk al zeker 30 jaar vast.
Ons eindresultaat was in ieder geval dat de smerige olie lucht achter de auto weg was.
Wat ook opviel was dat het gat in de oude seals behoorlijk groter gesleten was dan de nieuwe. En van de B30 waren er 7 spanveertjes van de seals spoorloos verdwenen. Bij de B20 zat er nergens nog een veertje op.
Hoeveel het olieverbruik nu gaat zakken weet ik pas over een tijdje. Dat het drastisch minder is, dat weet ik nu al zeker.
Ik kan een foto van de luchtnippel die ik gemaakt heb sturen. Hoe ik hier een foto bij krijg weet ik niet.
Iemand die in de Kop van Noord-Holland woont kan ook langskomen en het ding lenen. Je bent hem maximaal 1 uur nodig.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.