10 November 2012, 15:05
Omdat ik uiteindelijk toch wel wat meer vermogen in de Volvo wil en ook wat beter wil weten hoe de techniek van zo'n auto nou werkt wil ik in de toekomst toch wat dingen aanpassen en uiteindelijk wil ik er toch wel een turbomotor in.
Omdat de auto toch wel regelmatig gebruikt wordt wil ik eerst zoveel mogelijk aanpassen voordat het draaiende gedeelte vervangen gaat worden.
Als eerste heb ik daarom de injectoren vervangen door oranje injectoren van een Volvo 850 T5 (Bosch nummer 0 280 150 785). Wat van belang is dat de injectoren hoge impedantie zijn. Groene injectoren van een Volvo 940 turbo zijn lage impedantie dus hier moet een weerstand tussen. Ik heb daarom gekozen voor de 850 T5 injectoren. De orginele injectoren (Bosch nummer 0 280 150 762) zijn 214 cm3/min en de 850 injectoren zijn 310 cm3/min. Dit zou voldoende moeten zijn voor vermogens tot 230 pk. Voor mij ruim voldoende.
Het vervangen is een makkelijk klusje wat in ongeveer 20 minuten te doen is. Drie schroefjes van de injectorrail los en omhoog trekken. vervolgens de injectoren vervangen en weer terugduwen en vastschroeven. Daarna de auto starten en liep vrijwel meteen. In het begin een beetje schommelen bij stationair maar dat was vrij snel voorbij. Daarna liep de auto weer netjes en reed de auto ook weer als voorheen. Eerlijk gezegd merk ik van deze "upgrade" nog niet veel.
Het volgende wat ik van plan ben te doen is een sterkere dynamo te monteren en een electrische koelfan.
Omdat de auto toch wel regelmatig gebruikt wordt wil ik eerst zoveel mogelijk aanpassen voordat het draaiende gedeelte vervangen gaat worden.
Als eerste heb ik daarom de injectoren vervangen door oranje injectoren van een Volvo 850 T5 (Bosch nummer 0 280 150 785). Wat van belang is dat de injectoren hoge impedantie zijn. Groene injectoren van een Volvo 940 turbo zijn lage impedantie dus hier moet een weerstand tussen. Ik heb daarom gekozen voor de 850 T5 injectoren. De orginele injectoren (Bosch nummer 0 280 150 762) zijn 214 cm3/min en de 850 injectoren zijn 310 cm3/min. Dit zou voldoende moeten zijn voor vermogens tot 230 pk. Voor mij ruim voldoende.
Het vervangen is een makkelijk klusje wat in ongeveer 20 minuten te doen is. Drie schroefjes van de injectorrail los en omhoog trekken. vervolgens de injectoren vervangen en weer terugduwen en vastschroeven. Daarna de auto starten en liep vrijwel meteen. In het begin een beetje schommelen bij stationair maar dat was vrij snel voorbij. Daarna liep de auto weer netjes en reed de auto ook weer als voorheen. Eerlijk gezegd merk ik van deze "upgrade" nog niet veel.
Het volgende wat ik van plan ben te doen is een sterkere dynamo te monteren en een electrische koelfan.

