5 November 2012, 10:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 5 November 2012, 10:34 door BartWillem.)
Citaat:'Semi-elektrische auto's minder zuinig dan beloofd'Bron: http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetens...eloofd.htm
maandag 5 november 2012 09:05
Semi-elektrische autoâs zoals de Opel Ampera, de Chevrolet Volt en de Prius-plug-in van Toyota blijken veel minder zuinig dan gedacht. Gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan de fabriek belooft.
Een Toyota Prius plug-in
Simon rijdt door groen
'Zoals u weet, rij ik sinds maart in een Opel Ampera, een zogeheten plug-in hybride. Heel vaak, wanneer ik van mijn woonplaats Rotterdam naar de redactie van Elsevier in Amsterdam (72 kilometer) ga, rij ik 1 op 100 tot 200. Een enkele keer â als het heel warm is (een elektrische auto doet het in de zomer beter dan in de winter) â zelfs 1 op oneindig. Met andere woorden, ik rij in de auto van de toekomst.'
Lees het hele blog van Simon Rozendaal: Het groene gegoochel met cijfers
Dat blijkt uit bestudering van het brandstofverbruik van de zogeheten stekkerhybrides van leasemaatschappij Arval, door de NOS.
Hoger verbruik
Het verbruik van ruim zestig Amperas, Volts en Priussen die door klanten van Arval worden gereden, is bestudeerd.
Volgens de fabriek zou een Toyota Prius 2,2 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. De Ampera en de Volt zouden zelfs 1,6 liter per 100 kilometer gebruiken. Omgerekend is dat een verbruik van 1 liter op 62,5 kilometer.
Maar gemiddeld verbruiken de auto's 80 procent meer brandstof dan de producent belooft.
Fiscale regelingen
Slechts twee van de zestien onderzochte Prius-rijders halen een brandstofverbruik dat op of onder de fabrieksnorm ligt. Bij de Ampera en de Volt ligt dat op 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek.
Het aantal 'stekkerhybrides' stijgt sterk vanwege vriendelijke fiscale regelingen zoals geen aanschafbelasting, geen fiscale bijtelling en geen wegenbelasting tot 2016. Daarnaast delen gemeenten duizenden euro's aanschafsubsidie per auto uit.
Dankzij het overheidsbeleid verkopen Opel, Chevrolet en Toyota veel autoâs.
En:
Citaat:Zo verbruikt een van de Ampera-rijders in het onderzoek gemiddeld 7,8 liter benzine per 100 kilometer; nog niet eens 1 op 13.Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/13151...nig__.html
Ik denk dat het nieuwe kabinet beter uit die vijver kan vissen om de nodige miljoenen te besparen. Die poel is immers veel groter en beter gevuld dan de oldtimer-poel.