4 November 2012, 15:09
Waarom zou een 60 dagen kaart alleen voor oldtimers moeten gelden?
Mijn S80 rijdt ook niet veel meer dan 60 dagen per jaar
mile:
Zou wel mooi zijn, dan kan ik er 6 auto's op na houden voor de prijs van 1!
Maar goed. De reden waarom er een overschot aan ouden benzen is, is vanwege regelgeving in Duitsland.
Daar is het tegenwoordig minder gunstig om in een oude oliestoker rond te rijden. Punt is dan dat deze oude auto's niet worden gesloopt, want vaak zijn ze nog prima als vervoersmiddel te gebruiken. Dus vertegenwoordigen ze nog een economische waarde in de landen rondom Duitsland.
Als in Nederland de regelgeving wordt aangepast, worden deze benzen nog steeds niet gesloopt, want ze zijn nog prima te verkopen in andere landen.
Het probleem verplaatst zich dus steeds.
Ik ben pas nog in West Afrika geweest. Daar worden de afdankertjes uit Europa en Amerika tot de laatste schroef op gereden.
Maar dan zonder APK-keuring of wat dan ook. De benzen die straks hier worden geweerd, gaan veelal de export in, en worden nog jarenlang daar ingezet tot ze echt niet meer vooruit komen. En dan walmen ze ondertussen al een poosje als een oude stoomloc..
Dus zorg ervoor als je wetgeving mbt oldtimers invoert je dit dan in ieder geval op Europees niveau doet. Zo hebben wij nu last van Duitse wetgeving. En als wij dan weer iets gaan aanpassen hebben ze er weer last van in bijvoorbeeld Frankrijk. De lucht houdt echt niet op boven de Nederlandse grens, dus luchtvervuiling is niet iets dat je op die paar vierkante meter die Nederland heet moet proberen op te lossen...
Mijn S80 rijdt ook niet veel meer dan 60 dagen per jaar

Zou wel mooi zijn, dan kan ik er 6 auto's op na houden voor de prijs van 1!
Maar goed. De reden waarom er een overschot aan ouden benzen is, is vanwege regelgeving in Duitsland.
Daar is het tegenwoordig minder gunstig om in een oude oliestoker rond te rijden. Punt is dan dat deze oude auto's niet worden gesloopt, want vaak zijn ze nog prima als vervoersmiddel te gebruiken. Dus vertegenwoordigen ze nog een economische waarde in de landen rondom Duitsland.
Als in Nederland de regelgeving wordt aangepast, worden deze benzen nog steeds niet gesloopt, want ze zijn nog prima te verkopen in andere landen.
Het probleem verplaatst zich dus steeds.
Ik ben pas nog in West Afrika geweest. Daar worden de afdankertjes uit Europa en Amerika tot de laatste schroef op gereden.
Maar dan zonder APK-keuring of wat dan ook. De benzen die straks hier worden geweerd, gaan veelal de export in, en worden nog jarenlang daar ingezet tot ze echt niet meer vooruit komen. En dan walmen ze ondertussen al een poosje als een oude stoomloc..
Dus zorg ervoor als je wetgeving mbt oldtimers invoert je dit dan in ieder geval op Europees niveau doet. Zo hebben wij nu last van Duitse wetgeving. En als wij dan weer iets gaan aanpassen hebben ze er weer last van in bijvoorbeeld Frankrijk. De lucht houdt echt niet op boven de Nederlandse grens, dus luchtvervuiling is niet iets dat je op die paar vierkante meter die Nederland heet moet proberen op te lossen...