13 November 2012, 15:37
Volvo 142 B23 schreef:... ergens is er iets gigantisch verkeerd gegaan dat we niet gewoon betalen voor gebruik. ...
Dat klopt helemaal.
Ze hebben een te fantasitisch systeem voor km-heffing willen invoeren, waarbij er prijsdifferentatie zat op wanneer en waar je die km reed, en ook nog een weging naar voeryuig en/of verbruik. En dat bleek moeilijk ui t te leggen, technisch ingewikkelder, en wrs ook privacy gevoelig te zijn. Weg draagvlak...
Had er een verplicht kastje van gemaakt, met daarin een navigatiesysteem, fileinfo en ritregistratie (met knop: prive/zakelijk!). Dan de teller periodiek uitlezen, km maal km-prijs en klaar.
Wie wil er niet een tomtom met live file info erbij kado? Ja, zij die meer rijden dan gemiddeld wrs...
Er staat overigens ok in regeerakkord dat km-heffing niet wordt ingevoerd, omdat het de filedruk niet zou verminderen (of eigenlijk, door de crisis neemt die al wat af, schijnt het).
De MBR ontheffing afschaffing is dan niet wegens filedruk, maar uit milieu-oogpunt.
Zelf zou ik km-heffing invoeren uit milieu-oogpunt. (En dan dus ook voor de oudjes.)
Maar dat vergt wrs investering van overheid, ipv bezuiniging. Hetgeen ook aantoont waar de echte motivatie van die nvoorstellen ligt...
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005