9 January 2012, 18:47
Volvo 142 B23 schreef:En die zou dan wel eerder opspoelen als een 15g waarschijnlijk? Op zich kan de originele turbo van m'n B21ET ook wel 200pk hebben denk ik? Alleen die heeft geen interne bypass valve, staat gelijk stil na het schakelen haha. Voor meer pk'tjes zou een 15g beter zijn dan. Nou ja, duurt nog even voor ik daar aan toe kommile:.
Overigens mooi scheurtje in die turbo :redface:. Daarom dus altijd even laten nadraaien als het gas erop heeft gestaan. Thermische spanningen, op m'n werk hebben we ook een half uur nodig om de gasturbine naar 290MW op te regelen, puur vanwege thermische spanningen in de turbine.
Wat betreft de scheurtjes bij de Mitsu-familie. Dat heeft niet zo zeer te maken met het nadraaien (ook een beetje natuurlijk), meer het feit dat de wastegateklep binnenin eigenlijk een te kleine diameter heeft, zodat bij het afblazen een te groot thermisch verschil ontstaat omdat de warmte te groot is itt wat het kan afvoeren. Te hoge temperatuur->plotselinge temperatuurverschil->te hoge thermische belasting en het niet kwijt kunnen-> scheurtje.
Als je een 15G wil zonder scheurtje, kun je het best een nieuwe hotside kopen, want een scheurtje hebben ze bijna allemaal. Of porten tot het scheurtje verdwenen is.
@volvo 142 B23: De 13C zal misschien ietsjes sneller opspoelen, maar ook veel sneller buiten adem raken. De 15G spoelt een tikkeltje later op, maar gaat langer door. Een conical 15G is redelijk plug-and-play, alleen je leidingen veranderen en reclocken, dan ben je good to go. En als je dan toch bezig bent, je 90+ spruitstuk porten!


mile:.