pwaes schreef:15g, 16t, 18t, 19t, past allemaal, allemaal op basis van TD04HL. Wat misschien nog interessanter is, is de uitlaatzijde, waardoor deze turbo's uiteindelijk buiten adem raken: je hebt conisch, vlak en schuin, waarbij schuine een veel grotere diameter naar de downpipe doorgeeft.
... heb je weer wat te zoeken op internet :-)
exact! een 15G met het conische huis is een fijne turbo maar bijvoorbeeld een 16T met het rechte of schuine turbinehuis is wel weer geschikt voor wat meer power. Nadeel is wel dat de schuine en vlakke flens huizen niet op standaard RWD turbo downpipes passen, daar moet je een andere flens bij kopen (+/-35 euro van KL-racing) en die dan op de DP lassen. Is wel een stuk fijner sleutelen die flenzen. Ohja, een schuin turbinehuis is wat lastiger op een 90+ spruitstuk vast te zetten, een van de bouten/studs komt in de knel, met wat handigheid wel te doen.
de standaard T3 is ook niet verkeerd maar heeft net als de 15G met conische flens wat meer begrenzing in het turbinehuis. Misschien dat die daarom beide scheuren. Bij de 15G is de logische step up het rechte of schuine turbinehuis (ook op ebay nieuw te koop) en bij de Garrett T3 de Cosworh uitlaatbehuizing/turbinebehuizing. werkt beide goed, de Cosworth uitlaatkant kan weer meer pk aan.
Voor goeie plug and play is een 15G met conische flens ideaal. DP past er zo op (misschien wel iets inkorten anders hangt ie wat laag), olie afvoer past ook zo, water leidingen ook.
over het opspoelen, de Garrett T3 die ik op mn 240 heb is groter dan die van een 240T en met 3" uitlaat, Cosworth turbine, geport 90+ spruitstuk etc spoelt ie echt snel. gewoon bij 2000 rpm al boost als ik tikje wacht. 13C en 15G spoelen sneller maar is geen wereld van verschil. De 13C bijvoorbeeld is vanaf zon 4000 rpm aan zn eind met een beetje nokkenas.
over CBV, ik heb nog een hot side (turbo naar IC) buis met een aansluiting voor een CBV over, mocht er iemand T3 willen blijven rijden :p
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni