6 February 2012, 10:50
ruspek schreef:De 740 die ik heb mag volgens opgave 1600 kg trekken.De 854 / 855 TDI of een V70 TDI en dan ben je in ieder geval van dit probleem af. Als je een nette classic zoekt, dus tot bj 2000, heb je er ook gewoon zo een heel fijne auto aan en een berg koppel. Bovendien een dieseltje loopt, met regulier onderhoud, altijd. Ik heb er hier eentje van een klant met 1.3 miljoen km's erop. Alles nog steeds origineel, goed onderhouden en blijft gaan dat ding. Nooit voor rare verrassingen (lees kosten) komen te staan met dat ding. Die mens rijd lekker zijn kilometertjes, eens per jaar 4 weken met de caravan weg (een zware Dethleff), gewoon goed en tip/top in orde.
Dat is het probleem niet.
Maar of ik dat verstandig vind is een tweede:
Er ligt een B230A blok in. Dit blok (carburateur) heeft origineel 112pk toen ie de fabriek verliet.
Nu na 27 jaar zal er misschien een 95 tot 100 van over zijn op benzine.
Op LPG (simpele verdamper) een 80 tot 85?
In ieder geval heb ik peentjes gezweet toen ik de caravan op ging halen afgelopen weekend (laatste weekend januatri)
Wel strak tegen de koude noorden wind in, maar toch.
Met gemak naar de 60, daarna moeizaam richting de 80. Harder wilde hij eigenlijk niet, om de 80 te behouden moest ik regelmatig terug naar de 3.
Al met al vond ik het niet plezierig en al helemaal niet met een vakantie van zo'n 4000km in de pen.
Dat is de reden waarom ik een auto zoek die gewoon net even makkelijker (en misschien ook wel zuiniger dan de 1:6,5 normaal zonder caravan, met caravan 1:4??) de vakantie door kan.
Als het even meezit gaat vrouwlief meer km maken (die vergoed worden)
Graag zou ik dus jullie advies willen over welke auto, voor en nadelen, etc. etc.
Groet Ruben
Volvo 854 T-5 1995, 854 2.5-20V 1992 & Volvo 760 TDIC 1983

)