30 October 2012, 00:13
volvosvenska schreef:Regeerakkoord is van PVDA en VVD en die hebben een meerderheid in de tweede kamer...dus dat loopt zo'n vaart WEL in dit geval.Gelukkig moet het ook nog door de eerste kamer en hebben ze daar deze meerderheid niet. Over de rol van de eerste kamer:
Citaat:De Grondwet beperkt de Eerste Kamer niet inhaar mogelijkheden om wetsvoorstellen te verwerpen. Hoewel de Eerste Kamer een lijn heeftwetsvoorstellen te toetsen op rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid4, staatgeen geschreven of ongeschreven staatsrechtelijke regel in de weg aan een politiek-inhoudelijke toetsing van geheel andere snit. Anders gezegd, de Eerste Kamer kan een wetsvoorstel verwerpen op grond van iedere denkbare overweging.5 In een brief aan de informateur d.d. 26 augustus 2010 heeft een aantal fractievoorzitters uit de Eerste Kamer het alsvolgt geformuleerd: "(het) staat wel vast dat de Eerste Kamer in het algemeen zonder enigeterughoudendheid bevoegd is te oordelen over ingediende wetsvoorstellen en deze te verwerpen".Bron: Staatsrechtelijke positie Eerste Kamer
Ware het niet dat vooral de VVD het oneens was met de afschaffing van de MRB, dus erg veel tegenstand zal er van de oppositie niet komen. Wel denk ik dat dan aan de "redelijkheid" voldaan moet worden, wat me vertrouwen geeft voor een gepaste oplossing voor de echte hobby doelgroep.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl