22 October 2012, 07:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22 October 2012, 07:20 door Arn02.)
----- WAARSCHUWING: Deze update is niet voor gevoelige zielen. De beelden kunnen als zeer schokkend worden ervaren. Bekijken op eigen risico. -----
Dat het maar gezegd is, en nu verder zonder drama. De koets hangt dus in de grill en ik ben bezig de boel schoon te maken. Dan kan ik een inventarisatie maken van alle roest en rot.
Mijn bevindingen tot dusver. De auto is in het verleden al een keer vrij grondig aangepakt. De dorpels zijn gelast en strak geplamuurd, de bodem is deels vervangen, in de menie en in de tectyl gezet, en de auto is ooit opnieuw gespoten. Dit is allemaal vakkundig gedaan. Toen is de auto weer gaan rotten en is er nogmaals aan gelast en gerestaureerd. Dit is zeer beroerd gedaan. Ik heb het dan over slecht laswerk, slecht constructiewerk (dubbele bodemplaten zonder verf of andere roestwering, om eens wat te noemen), roestgaten gevuld met polyester, dat soort ellende.
Het lijkt erop dat de auto daarna in verval is geraakt en in een weiland is gestald of zo. Waar er roest zit, is het volledig doorgerot. Perfecte FeO3 dus. Een groot deel van de bodem tussen het schutbord en de achterbank is krokant. Het gaat een behoorlijke uitdaging worden dit te restaureren, maar niet onmogelijk.
Maar eerst maar eens wat foto's....
De auto zoals ie d'r nu bijhangt:
![[Afbeelding: 211020123136resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img43/5120/211020123136resize.jpg)
De kriksteunen, helemaal weg aan beide kanten (als iemand nog twee goeie heeft dan hoor ik het graag!):
![[Afbeelding: 211020123139resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img854/1050/211020123139resize.jpg)
Slechte reparatie aan de tunnel (hier zat nog polyester in en over (wtf??):
![[Afbeelding: 211020123142resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img854/7895/211020123142resize.jpg)
Rot en al eerder uitgeslepen gaten:
![[Afbeelding: 211020123143resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img839/1499/211020123143resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123145resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img534/198/211020123145resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123148resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img203/3581/211020123148resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123152resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img823/5823/211020123152resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123154resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img826/8792/211020123154resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123155resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img822/6872/211020123155resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123149resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img837/4586/211020123149resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123150resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img33/1089/211020123150resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123151resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img841/2226/211020123151resize.jpg)
De rechter dorpel. Ik denk dat ik uit een stuk 1mm plaat een profiel van de onderste twee vouwen moet laten buigen en over de hele lengte erin lassen.
![[Afbeelding: 211020123147resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img812/6844/211020123147resize.jpg)
Wat betere stukken, nl. de wielkasten en het achterste deel van de bodem:
![[Afbeelding: 211020123144resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img853/447/211020123144resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123146resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img528/505/211020123146resize.jpg)
Het moge duidelijk wezen, Dubbelvla is er behoorlijk slecht aan toe. Dit wist ik toen ik hem kocht. Hij is er slechter aan toe dan ik verwachtte, maar niet veel. Een aantal onder jullie zullen denken "Waar ben je aan begonnen??" (waaronder ondergetekende bij tijd en wijle), maar laat ik mijn overwegingen uiteen zetten.
- Ten eerste moet de auto een pre-'87er zijn i.v.m. de fiscus (duh). Dit is een probleem als je alleen een koets zoekt, want a. niet goedkoop en b. ook rot. Ik heb me inmiddels aardig verdiept in de Volvo 200-serie en ze hebben eigenlijk allemaal de zelfde euvels qua roest en ellende. Dit betekend dus dat ik hoe dan ook aan de bak moet om een bodem of dorpels hard te krijgen. En het is moeilijk een goeie inventaris te maken van de roestschade als de tectyl er nog op zit. Ik zou een latere koets kunnen nemen en die omkatten, maar ik hoef hier niet uit te leggen waarom dat geen goed idee is (tel daarbij op dat latere koetsen helemaal niet roestvrij hoeven te zijn).
- Deze koets hangt nu in mijn werkplaats in de grill, en is ontdaan van alle interieurdelen, deuren, motor, aandrijflijn, etc. Het komt dus neer op arbeid. Die arbeid is mijn hobby, dus iets wat ik leuk vind om te doen. Het gaat een aardig winterprojectje worden, dus ik hoef me niet te vervelen.
- Behalve de bodem is de rest van de koets nog zeer netjes. Er zijn wel wat plekjes, maar meer van het type ontroesten-fixeren-plamuren-schuren. De wielkasten, rond het voorruit, rond de zijruiten, allemaal netjes. Het bodemlaswerk is wel omvangrijk, maar het hoeft veel minder netjes gedaan te worden als het andere koetswerk in de zin van eindeloos afbramen, plamuren, blokken.
Ik heb nog wel wat onderdelen nodig. Bij de auto zat wat bodemplaatmateriaal, maar niet alles. En zoals al genoemd ben ik op zoek naar kriksteunen. Als iemand een koets heeft waar in geslepen mag worden, of iets anders weet liggen, dan hoor ik het graag. In het kader van "Help Dubbelvla de winter door!".
Dat het maar gezegd is, en nu verder zonder drama. De koets hangt dus in de grill en ik ben bezig de boel schoon te maken. Dan kan ik een inventarisatie maken van alle roest en rot.
Mijn bevindingen tot dusver. De auto is in het verleden al een keer vrij grondig aangepakt. De dorpels zijn gelast en strak geplamuurd, de bodem is deels vervangen, in de menie en in de tectyl gezet, en de auto is ooit opnieuw gespoten. Dit is allemaal vakkundig gedaan. Toen is de auto weer gaan rotten en is er nogmaals aan gelast en gerestaureerd. Dit is zeer beroerd gedaan. Ik heb het dan over slecht laswerk, slecht constructiewerk (dubbele bodemplaten zonder verf of andere roestwering, om eens wat te noemen), roestgaten gevuld met polyester, dat soort ellende.
Het lijkt erop dat de auto daarna in verval is geraakt en in een weiland is gestald of zo. Waar er roest zit, is het volledig doorgerot. Perfecte FeO3 dus. Een groot deel van de bodem tussen het schutbord en de achterbank is krokant. Het gaat een behoorlijke uitdaging worden dit te restaureren, maar niet onmogelijk.
Maar eerst maar eens wat foto's....
De auto zoals ie d'r nu bijhangt:
![[Afbeelding: 211020123136resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img43/5120/211020123136resize.jpg)
De kriksteunen, helemaal weg aan beide kanten (als iemand nog twee goeie heeft dan hoor ik het graag!):
![[Afbeelding: 211020123139resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img854/1050/211020123139resize.jpg)
Slechte reparatie aan de tunnel (hier zat nog polyester in en over (wtf??):
![[Afbeelding: 211020123142resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img854/7895/211020123142resize.jpg)
Rot en al eerder uitgeslepen gaten:
![[Afbeelding: 211020123143resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img839/1499/211020123143resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123145resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img534/198/211020123145resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123148resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img203/3581/211020123148resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123152resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img823/5823/211020123152resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123154resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img826/8792/211020123154resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123155resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img822/6872/211020123155resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123149resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img837/4586/211020123149resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123150resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img33/1089/211020123150resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123151resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img841/2226/211020123151resize.jpg)
De rechter dorpel. Ik denk dat ik uit een stuk 1mm plaat een profiel van de onderste twee vouwen moet laten buigen en over de hele lengte erin lassen.
![[Afbeelding: 211020123147resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img812/6844/211020123147resize.jpg)
Wat betere stukken, nl. de wielkasten en het achterste deel van de bodem:
![[Afbeelding: 211020123144resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img853/447/211020123144resize.jpg)
![[Afbeelding: 211020123146resize.jpg]](http://imageshack.us/a/img528/505/211020123146resize.jpg)
Het moge duidelijk wezen, Dubbelvla is er behoorlijk slecht aan toe. Dit wist ik toen ik hem kocht. Hij is er slechter aan toe dan ik verwachtte, maar niet veel. Een aantal onder jullie zullen denken "Waar ben je aan begonnen??" (waaronder ondergetekende bij tijd en wijle), maar laat ik mijn overwegingen uiteen zetten.
- Ten eerste moet de auto een pre-'87er zijn i.v.m. de fiscus (duh). Dit is een probleem als je alleen een koets zoekt, want a. niet goedkoop en b. ook rot. Ik heb me inmiddels aardig verdiept in de Volvo 200-serie en ze hebben eigenlijk allemaal de zelfde euvels qua roest en ellende. Dit betekend dus dat ik hoe dan ook aan de bak moet om een bodem of dorpels hard te krijgen. En het is moeilijk een goeie inventaris te maken van de roestschade als de tectyl er nog op zit. Ik zou een latere koets kunnen nemen en die omkatten, maar ik hoef hier niet uit te leggen waarom dat geen goed idee is (tel daarbij op dat latere koetsen helemaal niet roestvrij hoeven te zijn).
- Deze koets hangt nu in mijn werkplaats in de grill, en is ontdaan van alle interieurdelen, deuren, motor, aandrijflijn, etc. Het komt dus neer op arbeid. Die arbeid is mijn hobby, dus iets wat ik leuk vind om te doen. Het gaat een aardig winterprojectje worden, dus ik hoef me niet te vervelen.
- Behalve de bodem is de rest van de koets nog zeer netjes. Er zijn wel wat plekjes, maar meer van het type ontroesten-fixeren-plamuren-schuren. De wielkasten, rond het voorruit, rond de zijruiten, allemaal netjes. Het bodemlaswerk is wel omvangrijk, maar het hoeft veel minder netjes gedaan te worden als het andere koetswerk in de zin van eindeloos afbramen, plamuren, blokken.
Ik heb nog wel wat onderdelen nodig. Bij de auto zat wat bodemplaatmateriaal, maar niet alles. En zoals al genoemd ben ik op zoek naar kriksteunen. Als iemand een koets heeft waar in geslepen mag worden, of iets anders weet liggen, dan hoor ik het graag. In het kader van "Help Dubbelvla de winter door!".

