19 August 2012, 17:34
Een prachtig weekend als dit. Normale mensen gaan dan een dagje naar het strand, of zeilen op het Ijsselmeer of zoiets. Mensen met een manie en/of defect spenderen hun kostbare tijd in een net iets te warme werkplaats. Ik heb dus weer het een en ander gedaan dit weekend.
Om te beginnen werd het tijd de motorbloksteunen te gaan maken. Omdat het motorcompartiment een zee aan ruimte is, liet ik de positie van de motor bepalen door de versnellingsbak met het pookgat in de tunnel te centreren. Dus eerst aan de baksteunen begonnen.
De baksteun van een e36; daar valt niks mee te beginnen.
![[Afbeelding: 170820122997resize.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/2550/170820122997resize.jpg)
Dus eerst maar eens de baksteun/draagbalk van de 240 gemonteerd:
![[Afbeelding: 170820122999resize.jpg]](http://img100.imageshack.us/img100/1884/170820122999resize.jpg)
De curve lijkt bijna op die van de e36! Tijd voor een proefje (ook gelijk de stappenboor van ecotools getest. Slechts 3,90 ex btw. Prima ding voor dat geld!).
![[Afbeelding: 170820123001resize.jpg]](http://img824.imageshack.us/img824/116/170820123001resize.jpg)
Gaten om de moeren vast te kunnen draaien.
![[Afbeelding: 170820123002resize.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/7707/170820123002resize.jpg)
Resultaat! De hoek van de Volvo is net iets anders maar de rubbers zijn flexibel. Ik durf het wel aan zo.
![[Afbeelding: 170820123004resize.jpg]](http://img341.imageshack.us/img341/1047/170820123004resize.jpg)
Tijd voor de motorbloksteunen. Eerst een bevestigingspunt op het subframe lassen voor de bestuurderskant.
Stukje kokerbalk op maat gemaakt. Motorblokrubber e36 ernaast.
![[Afbeelding: 180820123009resize.jpg]](http://img593.imageshack.us/img593/2788/180820123009resize.jpg)
Op het subframe gekneld...
![[Afbeelding: 180820123010resize.jpg]](http://img607.imageshack.us/img607/9729/180820123010resize.jpg)
... en gelast.
![[Afbeelding: 180820123011resize.jpg]](http://img13.imageshack.us/img13/9493/180820123011resize.jpg)
Aan de passagierszijde had ik het rubber in een bestaand gat gebout.
![[Afbeelding: 180820123012resize.jpg]](http://img17.imageshack.us/img17/3563/180820123012resize.jpg)
Ouwe kop geplaatst om in- en uitlaatspruitstukken te kunnen monteren.
![[Afbeelding: 180820123016resize.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/4379/180820123016resize.jpg)
Aan de passagierskant komt de spaghettipijp te dicht bij het rubber. Daarvoor moet ik net als aan de andere zijde een suk oor op het subframe gaan lassen. Dat is er vandaag niet meer van gekomen.
Om te beginnen werd het tijd de motorbloksteunen te gaan maken. Omdat het motorcompartiment een zee aan ruimte is, liet ik de positie van de motor bepalen door de versnellingsbak met het pookgat in de tunnel te centreren. Dus eerst aan de baksteunen begonnen.
De baksteun van een e36; daar valt niks mee te beginnen.
![[Afbeelding: 170820122997resize.jpg]](http://img809.imageshack.us/img809/2550/170820122997resize.jpg)
Dus eerst maar eens de baksteun/draagbalk van de 240 gemonteerd:
![[Afbeelding: 170820122999resize.jpg]](http://img100.imageshack.us/img100/1884/170820122999resize.jpg)
De curve lijkt bijna op die van de e36! Tijd voor een proefje (ook gelijk de stappenboor van ecotools getest. Slechts 3,90 ex btw. Prima ding voor dat geld!).
![[Afbeelding: 170820123001resize.jpg]](http://img824.imageshack.us/img824/116/170820123001resize.jpg)
Gaten om de moeren vast te kunnen draaien.
![[Afbeelding: 170820123002resize.jpg]](http://img534.imageshack.us/img534/7707/170820123002resize.jpg)
Resultaat! De hoek van de Volvo is net iets anders maar de rubbers zijn flexibel. Ik durf het wel aan zo.
![[Afbeelding: 170820123004resize.jpg]](http://img341.imageshack.us/img341/1047/170820123004resize.jpg)
Tijd voor de motorbloksteunen. Eerst een bevestigingspunt op het subframe lassen voor de bestuurderskant.
Stukje kokerbalk op maat gemaakt. Motorblokrubber e36 ernaast.
![[Afbeelding: 180820123009resize.jpg]](http://img593.imageshack.us/img593/2788/180820123009resize.jpg)
Op het subframe gekneld...
![[Afbeelding: 180820123010resize.jpg]](http://img607.imageshack.us/img607/9729/180820123010resize.jpg)
... en gelast.
![[Afbeelding: 180820123011resize.jpg]](http://img13.imageshack.us/img13/9493/180820123011resize.jpg)
Aan de passagierszijde had ik het rubber in een bestaand gat gebout.
![[Afbeelding: 180820123012resize.jpg]](http://img17.imageshack.us/img17/3563/180820123012resize.jpg)
Ouwe kop geplaatst om in- en uitlaatspruitstukken te kunnen monteren.
![[Afbeelding: 180820123016resize.jpg]](http://img138.imageshack.us/img138/4379/180820123016resize.jpg)
Aan de passagierskant komt de spaghettipijp te dicht bij het rubber. Daarvoor moet ik net als aan de andere zijde een suk oor op het subframe gaan lassen. Dat is er vandaag niet meer van gekomen.

