31 August 2012, 16:45
ruuds70 schreef:Vind het jammer dat niemand reageert op mijn vraag of iemand problemen heeft of heeft gehad met zijn of haar M47 bak.Mijn M47 met mechanische telleraandrijving staat nog te wachten om ingebouwd te worden. Mijn enige probleem is dat hij ruimte inneemt in de schuur

Zeker ook omdat er nog een naast staat met 'staat onbekend' en nog een die defect zou zijn (wat er dan stuk is weet ik niet).
Wel is het zo dat een M47 een aluminium behuizing heeft. Ik kan me voorstellen dat dat minder sterk is dan staal.
Op Turbobricks is ook een hele discussie over M47 of M46 te vinden. Gaat ook alle kanten uit. Als ik het zo lees gaat een M47 tot 200 PK sowieso prima en is het meer een kwestie van persoonlijke voorkeur. Wil je echt door kunnen schakelen naar z'n 5 (zoals ik) of vind je een knopje leuk. Het zal meer te maken hebben met hoeveel kilometer een bak al achter de kiezen heeft en je persoonlijke rijstijl hoe lang een bak het houdt, zeker als je hem in een gewone DL legt.
Wel kan ik me voorstellen dat een M46 makkelijker te fixen is. Een losse overdrive unit vervangen is denk ik eenvoudiger dan een M47 reviseren.
Ook al heeft Landloper dat gedaan met hulp van een Greenbook (zie topic knarsend geluid bij schakelen naar 5e versnelling).
Dat een M46 het boven 200PK vaak langer houdt en dat Volvo de M47 niet (nauwelijks) bij turbo's toepaste, zegt natuurlijk wel wat.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl