8 September 2012, 10:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 September 2012, 10:57 door Volvia240.)
Het zal zo’n vaart niet lopen verwacht ik. Zelf rijd ik al 17 jaar belastingvrij Volvo en de eerste echte aanpassing was vorig jaar. Gesteund door de goede lobby vanuit o.a. de FEHAC zal dit (hoop ik) niet het meest urgente punt van verandering zijn in het te vormen coalitieakkoord.
Een direct effect van afschaffing op de waarde van onze Volvo’s zal er zeker zijn; de ‘premie’ je nu betaalt voor een belastingvrije Volvo (t.o.v. een niet belastingvrije) zal dan vervallen. Wanneer ik de prijzen bijvoorbeeld hier in Zweden vergelijk met Nederland dan schat ik in dat in het lage- en middensegment deze premie minimaal 50% is, hetgeen dus een waardedaling van minimaal 33% inhoudt. Het topsegment (bijzondere uitvoeringen, originele auto’s met lage km-stand) zal zijn waarde behouden, de prijsverschillen tussen landen zijn hier nihil en belastingvrij of niet is hier niet of minder relevant. In dit segment groeit ook de (internationale) vraag van verzamelaars. In Zweden zie je nu ook meer en meer unieke Volvo 240’s verkocht worden voor meer dan EUR 10.000, dat was 5 jaar geleden niet het geval.
En bovendien met de huidige sterke Zweedse kroon interessant om te exporteren (weer terug) naar Zweden!
Een direct effect van afschaffing op de waarde van onze Volvo’s zal er zeker zijn; de ‘premie’ je nu betaalt voor een belastingvrije Volvo (t.o.v. een niet belastingvrije) zal dan vervallen. Wanneer ik de prijzen bijvoorbeeld hier in Zweden vergelijk met Nederland dan schat ik in dat in het lage- en middensegment deze premie minimaal 50% is, hetgeen dus een waardedaling van minimaal 33% inhoudt. Het topsegment (bijzondere uitvoeringen, originele auto’s met lage km-stand) zal zijn waarde behouden, de prijsverschillen tussen landen zijn hier nihil en belastingvrij of niet is hier niet of minder relevant. In dit segment groeit ook de (internationale) vraag van verzamelaars. In Zweden zie je nu ook meer en meer unieke Volvo 240’s verkocht worden voor meer dan EUR 10.000, dat was 5 jaar geleden niet het geval.
En bovendien met de huidige sterke Zweedse kroon interessant om te exporteren (weer terug) naar Zweden!
262C ‘78 | Amazon Combi ‘67 | V90 ‘98 | 245GLT ‘87 | 245GL ‘78 | 244GL Classic ‘93 | 245GL Classic ‘93 | 244GL ‘86 | 1800ES ‘73 | Saab 9-3 2.0T Cabrio ‘07 | XC70 2.5T ‘05 | XC70 2.5T ‘04 | XC90 V8 ‘07 | 245GL ‘82 | 265GLE ‘78 | 245DL ‘76 | 745GLE ‘86 | V90 T6 CC OR '19