11 September 2012, 08:53
BartJu schreef:Dat was natuurlijk ook het probleem met de km-heffiong die in 2012 ingevoerd wordt/zou worden.Een flatrate km-heffing is inderdaad heel eerlijk. Geen gedoel met hogere tarieven tijdens de spits of in de randstad.
Het was niet een km-prijs voor het gebruik van de weg. Nee, het moest meer zijn. Met km-prijzen aan CO2 uitstoot gekoppeld. En beprijzing naar waar en wanneer je reed. En toen bleek dat technisch moeilijk en een inbreuk op privacy.
Simpelweg een prijsje per gereden km kan niet zo moeilijk zijn, stuk minder complex.
Privacy geen issue, want hoeft niet te weten waar je wanneer was.
En CO2 uitstoot is zo 1-op-1 gekoppeld aan wat je tankt, dat zou je dus bij de pomp moeten doen (al moet dat weer op Europees niveau, wil je het goed doen).
Km-heffing is dus vooral te hoog ingezet, en dus niet haalbaar en dus niets ingevoerd.
Lijkt me sterk dat in 2017 niet een flat-rate km-heffing ingevoerd zou kunnen worden....
Maar we zullen zien.
Was het niet George W Bush die ooit al zei: "Voorspellen is moeilijk, en zeker van de toekomst"?
Het probleem is toch wel de uitvoering ervan: als je puur de gereden kilometers per jaar moet afrekenen (km-stand bij APK bijvoorbeeld), hoe toon je dan je km's in het buitenland aan? Of moet je daar ook voor betalen? Een europees systeem kan wel, maar dan moeten alle vormen van wegenbelasting in alle landen aan elkaar gekoppeld worden. Zie je dat gebeuren?
Daarnaast is km-stand natuurlijk relatief eenvoudig te manipuleren (in ieder geval bij onze oudjes). Als daar nu al mee gesjoemeld wordt voor de verkoopprijs, zal men dat zeker doen voor de belasting.
Betalen aan de pomp lijkt heel eerlijk, maar is rampzalig voor alle tankstations die ook maar een beetje in de buurt van de grens liggen. Wel lekker natuurlijk als je daar zelf woont. Maar de rest van het land mag dat weer ophoesten...