19 February 2013, 16:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19 February 2013, 16:41 door Marc1970.)
De rubber-ruit is tot 1969 gebruikt. Daarna kwam de plakruit en werd de ruit iets groter (milimeters) en werd de gelaste flens vd sponning rondom een ca. cm breder (om een groter plakvlak ruit-metaal te krijgen). De buitenmaat vd sponning is altijd hetzelfde.
Tijdje terug heb ik een 240 ruit met een 1969 rubber in een 145 van 1971 gezet, na de gelaste flens een cm te hebben afgezaagd. Kan me herinneren dat het rubber maar net de bocht omwilde (door de grotere omtrek vd 240 ruit).
Ongetwijfeld zal een rubber-ruit ook wel in een plak-sponning blijven zitten, maar de overlap ruit-metaal is wat minder dan Volvo wenselijk achtte. Scandcar heeft alle maten ruit dacht ik.
Ah, de rubber-ruit is 61 cm hoog en de plak-ruit is 61,5 cm hoog. De omtrek vd ruit heeft ook gevolgen voor de sierstrip, bij sommige 240's is deze met klemmetjes rondom aan de ruit geklikt en dat zal lastig passen op een rubber-ruit.
Tijdje terug heb ik een 240 ruit met een 1969 rubber in een 145 van 1971 gezet, na de gelaste flens een cm te hebben afgezaagd. Kan me herinneren dat het rubber maar net de bocht omwilde (door de grotere omtrek vd 240 ruit).
Ongetwijfeld zal een rubber-ruit ook wel in een plak-sponning blijven zitten, maar de overlap ruit-metaal is wat minder dan Volvo wenselijk achtte. Scandcar heeft alle maten ruit dacht ik.
Ah, de rubber-ruit is 61 cm hoog en de plak-ruit is 61,5 cm hoog. De omtrek vd ruit heeft ook gevolgen voor de sierstrip, bij sommige 240's is deze met klemmetjes rondom aan de ruit geklikt en dat zal lastig passen op een rubber-ruit.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

