19 February 2013, 16:36
Marc1970 schreef:De rubber-ruit is tot 1969 gebruikt. Daarna kwam de plakruit en werd de ruit iets groter (milimeters) en werd de gelaste flens vd sponning rondom een ca. cm breder (om een groter plakvlak ruit-metaal te krijgen). De buitenmaat vd sponning is altijd hetzelfde.
Tijdje terug heb ik een 240 ruit met een 1969 rubber in een 145 van 1971 gezet, na de gelaste flens een cm te hebben afgezaagd. Kan me herinneren dat het rubber maar net de bocht omwilde (door de grotere omtrek vd 240 ruit).
Ongetwijfeld zal een rubber-ruit ook wel in een plak-sponning blijven zitten, maar de overlap ruit-metaal is wat minder dan Volvo wenselijk achtte. Scandcar heeft alle maten ruit dacht ik.
Dit is precies wat ik wilde weten. Ik ben al bezig geweest met onderdeel nummers, maar daar is niet uit te komen.
Volvo gebruikt namelijk de onderdeel nummers door elkaar in de verschillende onderdeelboeken. En ze beweren in een ander boek dat de oude ruit (nummer) is vervangen door de nieuwe. Dat kan dus helemaal niet. Want dan zou je een te kleine sponning hebben om de ruit goed te bevestigen.
Ik vroeg dit omdat we 2 Volvo's hebben met plakruit en de daarbij horende rottigheid en 1 Volvo met rubberruit.
We wilden de plakranden vervangen door rubbers. Ik begrijp nu dat dat wel kan, maar dat dan de sponning wat groter gemaakt moet worden. En een nieuwe ruit, oud model, kopen.
Marc1970 BEDANKT.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.

