Over het natrekken: Volvo is er zelf ook behoorlijk mee bezig geweest. In het B18A boek staat vermeld: It is not necessary to re-tighten the cylinder head.
Oud boek van B20A/B staat voor de B20A natrekken na een stukje rijden, zoals ik eerder schreef, en voor de B20B staat er gewoon niks (vergeten?). In Penta boeken worden kopbouten nagetrokken als jaarlijks onderhoud. In Dop's TP boek, wat waarschijnlijk recenter is, staat de procedure in stappen en de laatste stap na warmdraaien en afkoelen.
In een B30A boek zoals gebruikt in de militaire C3 versies, staat dezelfde procedure met 3 stappen en de laatste na warmdraaien en afkoelen. Bij de B19/21 worden de oude stijl bouten (de inbusversie) wel nagetrokken, de nieuwe niet meer.
B18A en B20A motoren gebruiken dezelfde 2 mm koppakking en dezelfde 10.9 kopbouten, maar blijkbaar is er een soort voortschrijdend inzicht op kopboutengebied.
Oud boek van B20A/B staat voor de B20A natrekken na een stukje rijden, zoals ik eerder schreef, en voor de B20B staat er gewoon niks (vergeten?). In Penta boeken worden kopbouten nagetrokken als jaarlijks onderhoud. In Dop's TP boek, wat waarschijnlijk recenter is, staat de procedure in stappen en de laatste stap na warmdraaien en afkoelen.
In een B30A boek zoals gebruikt in de militaire C3 versies, staat dezelfde procedure met 3 stappen en de laatste na warmdraaien en afkoelen. Bij de B19/21 worden de oude stijl bouten (de inbusversie) wel nagetrokken, de nieuwe niet meer.
B18A en B20A motoren gebruiken dezelfde 2 mm koppakking en dezelfde 10.9 kopbouten, maar blijkbaar is er een soort voortschrijdend inzicht op kopboutengebied.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

