17 April 2013, 10:01
Dat verhaal geldt ook voor auto's zonder kat, met uitzondering van Noord-Duitsland, Zwitserland en Noord-Amerika was er vóór 1987 geen katalysator-plicht in de meeste landen.
CO en CO2 hebben geen invloed op fijnstof (wel op broeikas-effect) maar de NOx-uitstoot heeft direct te maken met luchtvervuiling. TNO heeft ook al aangetoond dat het bij LPG erger is, en dan met name bij oldtimers. Die G1-installaties zijn gewoon niet schoon, een G2-installatie is al echt tig keer schoner. Probleem is dat het gros van de oldtimers op G1 rondrijdt en dan nog vaak te rijk afgesteld ook, en dan blaas je gewoon (veel) meer NOx de lucht in dan op benzine. Een versleten carburateur heeft nauwelijks invloed op de werking van LPG, en al helemaal weinig op de uitstoot (vaak is het gewoon de sproeiernaald die te dun is). Een versleten carburateur heeft natuurlijk wel invloed op benzine, maar zo'n auto rijdt niet voor niets op LPG. 
Long story short: alleen NOx heeft invloed op de luchtkwaliteit, CO/CO2 heeft alleen te maken met het broeikas-effect (en dus niets met luchtkwaliteit of directe vervuiling). Bij ongeregelde LPG-installaties ligt de NOx-uitstoot gewoon hoger.


Long story short: alleen NOx heeft invloed op de luchtkwaliteit, CO/CO2 heeft alleen te maken met het broeikas-effect (en dus niets met luchtkwaliteit of directe vervuiling). Bij ongeregelde LPG-installaties ligt de NOx-uitstoot gewoon hoger.