22 April 2013, 19:59
Kees Roskam schreef:Ik heb me daar toen helemaal niet verdiept. Ik ging er vanuit dat je met een carburateurmotor helemaal geen keus had in een installatie-soort. Ook de inbouwer had het niet over andere soorten. Ook dat LPG ineens NIET zo schoon is, is iets van de laatste jaren. Zolang LPG bestaat werd altijd verteld dat het schoner is. Maar in deze tijd met dat milleu-gezeik door alle doemdenkers dacht ik goed te doen om er LPG in gooien, is het weer niet goed. En waarom pas bij 25 jaar? Nou om geen extra dief van mijn eigen portemonnee te zijn. Het scheelt nogal wat in wegenbelasting. Dus een LPG-installatie en nog eens extra wegenbelasting betalen zou wel een erg domme zet zijn geweest. Mijn "liefde" voor het millieu heeft ook grenzen. Bovendien rijd ik de helft van mijn weinige kilometers met koude motor. Geen mens kan mij overtuigen dat rijden op benzine met choke uit nog steeds niks uitmaakt qua vervuiling.
Laatste jaren? Sinds de introductie van de G2-installaties tig jaar geleden was al lang bekend dat deze een stuk schoner waren. En G3 bestaat ook al sinds 1992 (iets eerder al zelfs dacht ik), met bijhorende voordelen qua milieubelasting. Dat is dus echt niet iets van "de laatste jaren". En juist op koude motor belast je het milieu meer: een motor is in koude toestand een stuk minder efficient en vervuilender dan wanneer deze warm is.
Met een carburateur heb je wel degelijk de keuze om een geregelde installatie erin te zetten. Sterker nog: er zijn zelfs kits te koop (o.a. van 123ignition) die van een ongeregeld LPG-systeem toch een geregeld systeem maken. Scheelt niet alleen een hoop uitstoot, maar ook nog eens in je portemonnee. Maar helaas bleek dat systeem voor 123ignition geen succes: de oldtimerrijders op LPG vonden het "te duur" en zagen er geen voordeel van in voor die 350 Euro. Zegt genoeg lijkt me.