25 April 2013, 15:08
Ik vind het wel een goed alternatief - tenminste voor de benzinerijders. Je filtert de liefhebbers eruit door die winterregeling en 120 euro is een schappelijke prijs voor de overige 9 maanden. Scheelt weer gezeur in vergelijking tot een aantal keer per jaar schorsen / ontschorsen. Wel moet de LPG installatie van onze Volvo eruit, beetje jammer van het geld want die zit er nog maar amper een half jaar in en heeft nog geen 4000 km 'gedraaid'...
De overgangsregeling voor auto's t/m 1987 is ook een - terechte - mooie tegemoetkoming. Alleen wel bijzonder zuur dat er geen overgangsregeling voor dieselauto's geldt. LPG kun je er nog uithalen, maar diesel ombouwen naar benzine is van een geheel andere orde. Waarom hebben ze niet tenminste de mogelijkheid geboden om ook met LPG / diesel het kwarttarief te gebruiken, voor mijn part met daarbovenop de brandstoftoeslag? Het gaat erom dat je de dagelijkse rijder weert en dat gebeurt al door die 3 wintermaanden. Maar ja, dat leverde te weinig op van die miljoenen die toch al niet gehaald gaan worden.
Die constructie om je auto voor 3 maanden door te verkopen aan je vrouw o.i.d. om de rest van het jaar het kwarttarief te kunnen gebruiken zal wel worden afgeblokt. Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een auto die uit het kwarttarief komt, vervolgens gedurende de wintermaanden (op een andere naam) in de 'normale' MRB zit, het volgende jaar niet gelijk weer terug mag naar het kwarttarief.
Hoe dan ook, sneu voor de diesels van 1987 en ouder. En in iets mindere mate ook sneu voor alle 1988ers en jonger die popelend stonden te wachten op het belastingvrijmoment. Die moeten nu wel heel lang wachten (vanaf 2028).
Maar voor vele anderen, waaronder mijzelf, zal dit alternatief toch als 'schappelijk' gelden.
De overgangsregeling voor auto's t/m 1987 is ook een - terechte - mooie tegemoetkoming. Alleen wel bijzonder zuur dat er geen overgangsregeling voor dieselauto's geldt. LPG kun je er nog uithalen, maar diesel ombouwen naar benzine is van een geheel andere orde. Waarom hebben ze niet tenminste de mogelijkheid geboden om ook met LPG / diesel het kwarttarief te gebruiken, voor mijn part met daarbovenop de brandstoftoeslag? Het gaat erom dat je de dagelijkse rijder weert en dat gebeurt al door die 3 wintermaanden. Maar ja, dat leverde te weinig op van die miljoenen die toch al niet gehaald gaan worden.
Die constructie om je auto voor 3 maanden door te verkopen aan je vrouw o.i.d. om de rest van het jaar het kwarttarief te kunnen gebruiken zal wel worden afgeblokt. Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een auto die uit het kwarttarief komt, vervolgens gedurende de wintermaanden (op een andere naam) in de 'normale' MRB zit, het volgende jaar niet gelijk weer terug mag naar het kwarttarief.
Hoe dan ook, sneu voor de diesels van 1987 en ouder. En in iets mindere mate ook sneu voor alle 1988ers en jonger die popelend stonden te wachten op het belastingvrijmoment. Die moeten nu wel heel lang wachten (vanaf 2028).
Maar voor vele anderen, waaronder mijzelf, zal dit alternatief toch als 'schappelijk' gelden.