7 June 2013, 11:28
Arn02 schreef:Omdat ik als zelfstandig ondernemer een broertje dood heb aan belastingbetalen - het is immers al zwaar genoeg het hoofd boven water te houden - ben ik de aardgas-optie aan het verkennen voor mijn '78-er 245. Het dampgasinjectiesysteem dat ik heb ingebouwd, kan ook voor cng-injectie gebruikt worden. De belastingdienst waardeert cng hetzelfde als G3 en een vlug rekensommetje op de site van de taksmannen leert me dat in mijn geval bijna € 450,- per jaar te besparen is. Het gaat om € 1496,- (lpg) of € 1052,- (cng) per jaar (personenauto, 1351 kg, N-Holland).
Nu is belasting alleen niet het hele verhaal, want het gaat ook om verbruik en ombouw van de bestaande installatie. Ik probeer hier een beeld van te krijgen. Ik ben er al achter dat cng per kilo verkocht wordt en niet per liter. De kiloprijs is nu ongeveer 83 eurocent. Ik heb nog geen idee wat de actieradius van een kilo is. Ook moet ik nog uitzoeken of de lpg-installatie die ik nu heb van andere hardware moet worden voorzien, maar ik kan me niet voorstellen dat dat erg ingrijpend is.
De bedoeling van deze thread is de mogelijkheden verkennen, want ik ben vast niet de enige die naar alternatieven aan het kijken is voor 2014. Is er bijvoorbeeld iemand hier op het forum die op cng rijdt? Zo ja, hoe bevalt dat? Het zou mooi zijn een kit samen te stellen waarmee de oude lpg-hokken redelijk snel en goedkoop naar cng omgebouwd kunnen worden.
als ik het goed begrijp heb je een besparing van €450,- per jaar (hoeveel km rij je jaar?), en als ik de linkjes goed heb doorgelezen zijn de kosten pak en beet €3000,- voor de inbouw inclusief de vul unit en heeft dus een terug verdien tijd van 3000 / 450 = 6,67 jaar, de onderhoud aan de installatie en vul unit niet mee gerekend. Naar mijn mening is dit niet rendabel op de korte termijn aangezien er gesteld wordt dat de vul unit elke +/- 250 tankbeurten (2000 uur) een revisie nodig heeft van circa €1000,- daar nagelaten over de actie radius (en de grote van de auto om de tank in te plaatsen). Ieder voor zich moet zich dit afvragen en zelf zou ik dit niet rendabel vinden tenzij je een bedrijf hebt dat grootafnemer is van Aardgas (en dan kost het gas nog niet eens de helft van de particulier per m3, en de vul unit op naam vam het bedrijf kan zetten).
Volvo 264 GLE B27E '78 137.164 km

