10 October 2013, 22:29
MartjeB schreef:Als je nu LPG hebt, kan je dus pas begin december een gefundeerde keuze maken. Als dan voor 1 januari LPG verwijderd moet zijn, vind ik dat erg kort tijd.
Om bij de inwerkingtreding op 1 januari 2014 de houder voldoende gelegenheid te bieden een keuze te maken zodat hij ook in 2014 gebruik kan maken van de overgangsregeling, zal de houder tijdig een brief ontvangen en krijgt hij, in afwijking van de reguliere procedure waarbij de betaling bij de aanvang van het tijdvak betaald moet zijn, tot 1 maart 2014 de tijd om te kiezen voor de overgangsregeling, waarbij in de maanden januari en februari 2014 gewoon gebruik van de weg kan worden gemaakt.
Dat stukje geldt dus voor auto's op benzine. Heb je een auto op LPG, dan betaal je gewoon de volle mep, en omdat je op 1 januari niet voldoet aan de nieuwe regels kan je dus ook niet in aanmerking komen voor de overgangsregeling.
Ik, en velen met mij, hebben daarom ook diverse keren op dit forum gewaarschuwd: let erop, bouw LPG op tijd uit want tot december wachten is te laat. Zeker als die RDW-figuren weer eens een kerstsluiting houden etc (het zijn tenslotte ambtenaren: als ze denken dat er een vrije dag gehouden kan worden, dan is de kiet op slot).
Maar met de extra onzekerheid die er nu gekomen is (dankzij gelobby, handtekeningen-acties en RvS die loopt te piepen) is het maar de vraag of je begin december al zeker bent van de nieuwe regeling. Doet me denken aan de PC Prive-regeling: die werd in 1 dag tijd afgeschaft.