15 October 2013, 13:44
Je auto was een 240 uit 91, 92 of 93 en is nu een 240 uit 1986, maakt niks uit (hooguit dat je een paar jaar minder roest eraan hebt hangen). In de afgelopen jaren zijn een heleboel 240's van bouwjaar veranderd ivm met belastingvrije status ooit, hier na import of misschien zelfs al in Zweden. Wel goed om te weten ivm onderdelen bestellen, problemen e.d.
Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op de meeste relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op veel plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.
Het bouwjaar is af te leiden uit het chassisnummer wat in de A stijl (bij rechtervoordeur) geslagen staat, en op het typeplaatje boven het RV wiel. Om voor de hand liggende redenen zijn deze natuurlijk niet betrouwbaar bij een omgekatte auto.
Gelukkig staat de werkelijke bouwdatum op zo'n beetje alle onderdelen van de 240. Boven de rechtermotorsteun staat wanneer het blok gegoten is (yymmdd), achter bougie #4 staat wanneer de cilinderkop gegoten is (ddmmyy boven elkaar), op de ruiten staat een jaartal (een paar ruiten kunnen vervangen zijn maar niet allemaal), op de meeste relais en elektrische onderdelen staat een datumstempel, op de versnellingbak (vorm varieert, soms op zijn kop), op het uiteinde van de gordels, en op veel plastic onderdelen incl. achterlichten en knippers.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

