6 June 2005, 12:24
Zaterdag om een uurtje of 12 begonnen: kop opgehaald die gevlakt was (25 euro, niet duur!), maar waar ik zelf het tapeinden-probleem nog moest oplossen. hele middag bezig geweest met uitboren, M10 erin tappen en nieuwe M8 tapeinden waar het nog niet rot was. Spruitstuk bijgevijld, want daar paste geen M10 in etc. en uiteindelijk paste alles en hielden de tapeinden ook! Einde middag tot een uurtje of acht nog wat voorbereidingen gedaan aan de auto: olie eruit, koelwater eruit, spruitstuk met turbo gedemonteerd etc.
Gisteren om plm 11 uur weer verder gegaan: distributieriem eraf, injectie, inlaatspruistuk etc en was boel werk! Uiteindelijk de kop kunnen demonteren en zag er goed uit: het blijkt dat houder waarin het klepstelplaatje valt afgebroken was. Was bij een plaatje van 270, dus ik hou het toch maar op minimaal 300 vanaf nu....
Toen met de Grote Opbouw begonnen. Ging allemaal goed, maar kost veel tijd. vooral alles goed schoonmaken (pakkingresten etc) was veel werk, de nieuwe turbo is watergekoeld, dus kost ook tijd etc. Uiteindelijk heb ik non-stop gewerkt tot 23uur en was toen klaar!! Na veel gekloot om de distributieriem op tijd te krijgen trouwens... Ik had echt ALLES wat ik nodig had gekocht en dus goed voorbereid EN geen tegenslagen gehad. Had de turbo vantevoren met olie gevuld en half litertje olie op de kleppen gegoten. (En natuurlijk water + olie gevuld), vlgs het boek auto eerst 'droog' starten ivm oliedoorloop in de turbo en na 10 seconden de bobine weer aansluiten. Sloeg in 1 keer aan en liep meteen super!! Erg ingespannen gewacht en gekoekeloerd, maar alles bleef droog. Helaas bleek onderaan de auto alleen de turboretourleiding (olie) toch te lekken.... Auto weer laten afkoelen en dat ingesmeerd met vloeibare pakking. Durfde niet te gaan proefrijden, want kans dat dan de olie weer door de vloeibare pakking heendrupt.... Zat dus om 23.30 gisteravond aan m'n avondeten en redelijk total-loss.
Vanmorgen met enige spanning gestart en weggereden en alles ok!!! En bij controle hier op m'n werk (75km gereden): alles droog en goed! Ik heb 'm nog niet op z'n staart getrapt en rustig gereden, maar vertrouwen groeit. Heel netjes gewerkt de hele tijd en alles daardoor mooi droog en schoon en lekvrij(op die ene pakking na dan...). Uitlaatspruitstuk zit ook ok en lekt (nog?) niet.
dat was dus het hele weekend en heb nu pijn in m'n rug en knieen! Was wel leuke klus, maar duurde NET effe 3 uur te lang.
Ben benieuwd trouwens wat deze turbo doet:oude zat vol scheuren, dus deze zou wel wat meer druk moeten kunnen opbouwen!
Gisteren om plm 11 uur weer verder gegaan: distributieriem eraf, injectie, inlaatspruistuk etc en was boel werk! Uiteindelijk de kop kunnen demonteren en zag er goed uit: het blijkt dat houder waarin het klepstelplaatje valt afgebroken was. Was bij een plaatje van 270, dus ik hou het toch maar op minimaal 300 vanaf nu....
Toen met de Grote Opbouw begonnen. Ging allemaal goed, maar kost veel tijd. vooral alles goed schoonmaken (pakkingresten etc) was veel werk, de nieuwe turbo is watergekoeld, dus kost ook tijd etc. Uiteindelijk heb ik non-stop gewerkt tot 23uur en was toen klaar!! Na veel gekloot om de distributieriem op tijd te krijgen trouwens... Ik had echt ALLES wat ik nodig had gekocht en dus goed voorbereid EN geen tegenslagen gehad. Had de turbo vantevoren met olie gevuld en half litertje olie op de kleppen gegoten. (En natuurlijk water + olie gevuld), vlgs het boek auto eerst 'droog' starten ivm oliedoorloop in de turbo en na 10 seconden de bobine weer aansluiten. Sloeg in 1 keer aan en liep meteen super!! Erg ingespannen gewacht en gekoekeloerd, maar alles bleef droog. Helaas bleek onderaan de auto alleen de turboretourleiding (olie) toch te lekken.... Auto weer laten afkoelen en dat ingesmeerd met vloeibare pakking. Durfde niet te gaan proefrijden, want kans dat dan de olie weer door de vloeibare pakking heendrupt.... Zat dus om 23.30 gisteravond aan m'n avondeten en redelijk total-loss.
Vanmorgen met enige spanning gestart en weggereden en alles ok!!! En bij controle hier op m'n werk (75km gereden): alles droog en goed! Ik heb 'm nog niet op z'n staart getrapt en rustig gereden, maar vertrouwen groeit. Heel netjes gewerkt de hele tijd en alles daardoor mooi droog en schoon en lekvrij(op die ene pakking na dan...). Uitlaatspruitstuk zit ook ok en lekt (nog?) niet.
dat was dus het hele weekend en heb nu pijn in m'n rug en knieen! Was wel leuke klus, maar duurde NET effe 3 uur te lang.
Ben benieuwd trouwens wat deze turbo doet:oude zat vol scheuren, dus deze zou wel wat meer druk moeten kunnen opbouwen!