11 December 2013, 01:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11 December 2013, 02:26 door Arn02.)
Ik werd vandaag gebeld door een medewerker van de rdw. Dit was in antwoord op mijn vraag of de auto gelijk na keuring op benzine wordt gezet op kenteken. Dit blijkt dus toch niet zo te zijn, ondanks deze telefonische toezegging door een andere medewerker enige dagen geleden.
Er gaan vijf werkdagen over heen voordat je er zeker van kan zijn dat de fiscus deze info krijgt. Dit betekent dus dat je voor de kerst je lpg eruit moet hebben en een keuring hebben ondergaan bij de rdw om zeker te zijn dat je de peildatum van 1 januari haalt. En dat betekent dat er zes werkdagen zijn tussen besluit eerste kamer en kerst om je auto om te keuren.
Ik heb de medewerker gevraagd mij de antwoorden nog even per mail te versturen zodat ik het zwart op wit heb. Zie hieronder (en niets erin helaas over de termijn rdw-keuring/op de hoogte brengen belastingdienst. Kennelijk wil de rdw haar vingers niet aan branden, zwart op wit dan):
Er gaan vijf werkdagen over heen voordat je er zeker van kan zijn dat de fiscus deze info krijgt. Dit betekent dus dat je voor de kerst je lpg eruit moet hebben en een keuring hebben ondergaan bij de rdw om zeker te zijn dat je de peildatum van 1 januari haalt. En dat betekent dat er zes werkdagen zijn tussen besluit eerste kamer en kerst om je auto om te keuren.
Ik heb de medewerker gevraagd mij de antwoorden nog even per mail te versturen zodat ik het zwart op wit heb. Zie hieronder (en niets erin helaas over de termijn rdw-keuring/op de hoogte brengen belastingdienst. Kennelijk wil de rdw haar vingers niet aan branden, zwart op wit dan):
Citaat: Geachte heer Arn02,
Zoals afgesproken in ons telefoongesprek van vanmorgen stuur ik u hierbij de informatie, die op dit moment bekend is bij de RDW, over de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers per 1 januari 2014.
De overheid wil de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Op 16 december 2013 wordt dit besproken in de Eerste Kamer. De regeling is op dit moment dus nog niet definitief.
De RDW is niet de instantie die gaat over deze regelgeving. Meer informatie over de nieuwe regelgeving die misschien ingevoerd gaat worden, kunt u lezen op de website van de Belastingdienst Autoheffingen.
In relatie tot deze regeling wilt u uw gasinstallatie uit uw voertuig halen. Als u niet meer met uw voertuig op gas wilt rijden en u wilt de registratie van het brandstoftype in het kentekenregister wijzigen, dan moet u de gehele gastank verwijderen. Er zijn dan wel een aantal technische eisen waar u rekening mee moet houden. De RDW moet uw voertuig keuren en het kentekenbewijs moet worden aangepast. Hieronder leest u hoe u dit kunt regelen.
1. U moet ervoor zorgen dat de volgende onderdelen zijn verwijderd. De RDW controleert hier ook op bij de keuring:
- de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper werkt, hoeft u niet te verwijderen;
- de LPG-tank;
- de gasafsluiter;
- het gasmengstuk;
- de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;
- de inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd;
- de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.