13 December 2013, 16:13
BartJu schreef:Ben het hier niet helemaal mee eens...
Feitelijk behouden ze dus toch de vVlietregeling, maar sneuvelt de overgangsregeling ervan (de stapsgewijze opbouw naar 30 jaar).
Voor alle auto's met bouwjaren 1974-1984 zou het op zijn minst een jaar uitstel van betaling, en mogelijk afstel van betaling betekenen.
Immers, het probleem zat m altijd bij de diesles van bouwjaren 1985-86-87, toch? Die pak je nu dus inderdaad, maar zonder onodig veel pijn bij een
Voor de auto's van 26-30 jaar lijkt het minder leuk, maar feitelijk moesten die autos het met het huidige plan (40 jaar) ook al gaan betalen. Alleen voor de benzines van na 1984 die in de nieuwe overgang wilden komt het minder goed uit. Maar zelfs voor die auto's is de periode tot tax-vrij met 10 jaar verkort, en dus weer zichtbaarder. En het ophokkenin de winter lijkt ook te vervallen hiermee.
Kortom, ik vind het wel een verdedigbaar plan. Klinkt nog uitvoerbaar ook. Daarbij sluit het ook aan bij de europese norm van 30 jaar=oud.
En ja, ten opzicht van nu geldige regels is het een verslechtering. Maar ten opzichte van de voorgenomen regeling is het voor een grote groep een verbetering, En in ieder geval voor iedereen een versimpeling...
En ja, persoonlijk hoop ik dat dit het haalt, voor mij immers ook gunstig. Maar zelfs al zou ik hier toch moeten betalen, dan klinkt dit al beter dan het 40jaar plan (al was het maar wegens het winter-ophokken!).
Maar ben het er wel mee eens dat je er simpel van wordt, deze duidelijke en daadkrachtige aanpak.
Denk je duidelijkheid te hebben, krijg je die toch weer niet...
Iedereen haalt wel leuk die Europese norm van 30 jaar aan, maar men vergeet dat die Europese norm geldt voor auto's in volledig originele staat. Dus leuke velgen mogen dan niet, aanpassingen niet en een LPG-installatie is dan ook uit den boze. Nu rijden veel 190D's wel met de originele wieldoppen rond, dus die tref je dan weer niet.

Het ineens optrekken naar 30 jaar lijkt me ook geen goed plan omdat de diesels welliswaar getroffen worden, maar behoorlijk wat mensen hebben nu al maatregelen genomen door LPG uit te laten bouwen. Door ineens de vrijwel zeker lijkende regeling wÃÃr te wijzigen dupeer je wederom mensen die al gedupeerd waren. Wat Dopski dus zegt: een min-min-situatie.

Die Nota spreekt wel boekdelen, ik had niet eens in de gaten dat Autobelangen met verkeerde cijfers voor de diesels/lpg-wagens zat te toveren. 1900 Euro per jaar voor een oldtimer op LPG lijkt me wel erg overdreven, of iedereen zou een USA-bak moeten rijden.

@ Arjan: Weekers had in een interview en Kamervragen gezegd dat in de (ingewikkelde) berekeningen wel degelijk rekening is gehouden met gedragseffecten, maar niet dat deze volledig in te schatten zijn (kan pas achteraf worden beoordeeld). In de berekeningen zou rekening gehouden zijn met schorsingen en export/sloop. Nu is de overheid wel vaak te optimistisch in berekeningen, dus dat zal wel een flinke tegenvaller worden. Voor de overheid zal dat wel een probleem zijn, maar een groter probleem wordt het voor de provincies (die rekenen zich extra rijk met de opcenten), en de vraag is hoe de provincies die opcenten daarna bij elkaar gaan harken. Ik vrees dat bij tegenvallende opcenten-inkomsten de wegenbelastingen in 2015 flink zullen stijgen (die in 2014 al flink zullen stijgen: bovenop de inflatiecorrectie zal de overheid zelf 35 Euro per auto gemiddeld extra gaan rekenen, plus dat de provincies vermoedelijk dit verder zullen opschroeven, dus ga er maar van uit dat elke gemiddelde auto wel 10-11 Euro per maand meer kwijt zal zijn).